Resan har börjat...

 
Hej Hej!:)
 
Jag är långt ifrån klar med hela ansökningsprocessen, men eftersom jag nu har blivit preliminärt antagen till ett år i USA (!) tänkte jag berätta lite om vägen hit, det första steget så att säga:
 
1. Det första du bör göra är att skicka en intresseanmälan till en/flera av alla orginisationer som finns. Det finns massa olika (EF, Explorius, AFS, STS...), och det gäller at välja den som passar just dig. Personligen valde jag Explorius, eftersom jag sätt en del andra som åkt med dem, och som verkat ha det väldigt bra. De var också billigare och kändes personliga + att jag gillar idén med "Soft landing Camp" och "Year end Camp". Men egentligen tror jag inte det spelar jättestor roll vilken organisation man åker med, alla har fördelar och nackdelar, och året kommer nog bli bra oavsett:) Jag gjorde min intresseanmälan via Explorius hemsida, vilket var väldigt smidigt.
 
2. När du gjort en anmälan blir du kontaktad för en personlig intervju. Min var på biblioteket i Växjö, och det var verkligen ingenting att oroa sig för. De ställer lite frågor på svenska och engelska, och så får man lite information om programmet. Det var över på en timme, och bara man visar att man verkligen vill åka kommer det gå jättebra!:)
 
3. Ett par dagar efter intervjun får man besked om man blivit antagen eller inte. Det går väldigt snabbt; jag var på intervju förra torsdagen och fick mail i tisdags. Då får man hem ett s.k. "ja tack-kort" (iallafall med explorius, vet inte hur det är med andra organisationer), som man ska fylla i + en stor bunt papper med information om hur allt fungerar.
 
Det är så här långt jag har kommit nu, så resten av processen kommer jag skriva om senare. Först måste jag ju skicka in mitt fina papper!;)
 
(ursäkta den dåliga kavlitén, hann bara ta med web-kameran)
 
//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback