Fördelar & Nackdelar

Är det värt att åka på utbytesår eller inte? Det är en fråga som jag själv funderade på extremt mycket innan jag åkte iväg, och svaret är självklart JA! Annars hade jag ju inte åkt. Däremot finns det ju både fördelar och nackdelar med det hela och dem tänkte jag, efter en förfrågan, ta upp nu.
 
Om vi ska börja med nackdelarna så är det himla dyrt, vilket gör att många inte en har chansen och möjligheten att åka. Kostar runt 100 000 kronor och jag vet att delar av de pengar mina förädlrar sparat till mitt loiv efter gymnasiet gick till den här avgiften, vilket såklart suger då jag måste jobba extra mycket senare. En annan nackdel som gör att många låter bli att åka (och som gjorde att jag nästan inte gjorde det) är att året inte räknas. När jag kommer hem igen kommer jag börja tvåan med 97:orna istället för trean som jag ju egentligen skulle ha gått, vilket betyderatt jag varken kommer ha kvar samma klass eller ta studenten med min bästa kompisar. Lite surt om man säger så. 
 
Så självklart finns det negativa saker med ett utbytessår - nämnde jag att man ibland får så mycket hemlängtan att man kan börja skaka av gråt också? - men trots allt det så är det värt det! Jag har varit här ungefär en fjärdedel av tiden nu och oj så mycket jag har varit med om. Jag har fått uppleva så många häftiga saker, se så många underbara platser och träffa så många otroliga människor som jag kommer sakna så när jag kommer hem igen. Man får ta del av annan kultur på ett helt unikt sätt; mat, religion, skola - ja hela deras vardag - och ibland känns det faktiskt som man lever i en film. 
 
Och det inte bara det att det är kul, man lär sig också massa. Man får nya sätt att se på saker och bättre insikt i hur andra männsikor har det. Man lär sig uppskatta livet där hemma i Sverige och tryggheten man har det. Jag har vuxit otroligt mycket som person under förberedelserna inför året och mina 2,5 månader här, blivit mer självständig och slutat vara så blyg som jag brukade. Jag är mer öppen både när det gäller att prata med folk, lyssna till andras åsikter och prova nya saker. Att säga ja. 
 
Så ja, det är värt det. Även om nackdelarna är många så är fördelarna fler och större. Man utvecklas som människa samtidigt som man får vara med om massa underbara saker. Och visst, man känner kanske inte alltid så när man är här - man längtar hem och undrar vad fan man håller på med - men det är fortfarande sant. Om du ens funderar på att åka och får chansen säger jag därför bara ÅK ÅK ÅK!
 
 
//Lollo
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Jag ska åka till USA nästa år som utbytesstudent men jag är sjukt nervös över en sak som kanske är lite konstigt. Jag är rädd för att vara en av de längsta där, jag är ca 176 cm och tjej. Jag har haft komplex med detta länge och det är det enda som stoppar mig haha. Jag hatar att det stoppar mig men ändå. Svara gärna på mejl eller nåt.

2013-11-03 @ 22:34:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback