Fråga på

Fick en kommentar från en tjej som ska åka nästa år med massa frågor så här kommer svar på det!
 
Älskar din blogg, den är min favorit! <3
Okej detta är ingen fråga (börjar bra lol) men ville bara säga tack tack tack, blir så himla glad av sådan här kommentarer!:D
 
 
Kommer du fortsätta blogga när du kommer hem? 
Jag kommer nog inte fortsätta blogga så ofta som jag gjort nu när jag kommer hem eftersom det inte kommer finnas så mycket intressant att skriva om (går natur så blir nog mest plugg där haha) men kommer inte sluta helt heller. Så fort något USA-relaterat händer kommer jag ju uppdatera (hur det är att vara referenselev för Explorius, när jag åker tillbaka hit i sommar, när värdfamiljen kommer till Sverige osv) och blir antagligen också lite inlägg om hur mycket jag saknar OKC, kulturkrockar när man kommer hem igen och kanske andra resor jag gör. Följ mig på Bloglovin' så märker ju ni hur det blir.
 
Sen kommer ju bloggen alltid finnas kvar här för mitt eget minne samt blivande utbytisar, så om man undrar något är det bara att fråga även efter att jag kommit hem igen. Vill gärna fortsätta ge tips och sånt för kände själv att det hjälpte jättemycket!
 
Vad har man för skolväska i USA, ska man ta med den man har i Sverige? 
De allra flesta här borta har faktiskt vanliga ryggsäcker med sig till skolan varje dag (och gympapåsar till sporter), typ sådana som vi kanske hade när vi gick typ i ettan eller nåt. Tror det beror på att de är lättare att bära runt på då man inte har tid att gå till sitt skåp mellan varje lektion och måste ha med sig alla böcker överallt, men oavsett så sticker man ut om man kommer med typ en skinnväska som jag vet jag hade till skolan förra året. Skulle nog rekommenadera att köpa en här då man liksom kan känna efter lite och se vad andra har, men på ett sätt kan det ju vara bra att sticka ut som utbytesstudent så ta med dig en egen om du vill och har plats. 
 
Kan du skriva lite hur man ska tänka när man packar? Är det något du ångrar att du tog med dig eller inte tog med dig? 
När man packar gäller det verkligen att packa så lätt som möjligt! Är egenligen inget jag ångrar att jag inte tog med mig men är mycket jag önskat jag bara lämnat hemma. Typ vissa kläder, skor och halsdukar som man aldrig andvänt här och kanske i det här klimatet känns ju lite onödigt... Kommer bli sååå svårt att få hem allt igen. Tycker ändå jag lyckades helt okej på vägen hit så här är min packlista!

Hur lång tid tog det innan du kom in i familjen och kände dig som hemma? 
Minns ärligt talat inte haha men tror det gick ganska snabbt. De första dagarna var ganska awkward men efter nån vecka/månad så där så vande man ju sig. Visserligen får man fortfarande studer då man kan känna sig lite utanför och sakna sin familj hemma men sen jul ungefär så känner jag mig helt bekväm med dem och blir bara bättre och bättre för varje dag. Fattar inte hur jag ska kunna lämna dem om lite mer än en månad!

Hur mycket pratade du med din värdfamilj innan du åkte och om vad? 
Jag fick min värdfamilj redan första mars vilket var väldigt tidigt, så vi hade haft ganska mycket kontakt via mejl innan jag kom hit. Mejlade dem dagen efter jag fick samtalet från Explorius och sen fortsatte vi ha kontakt i genomsnitt en gång i veckan. Vi berättade om oss själva, diskuterade lite skillnader i kulturer (typ skola osv.), pratade om vad vi höll på med för tillfället (typ att jag hade nationella, var på liseberg osv.) och jag frågade massa frågor om hur allt funka i OKC, vad jag skulle packa och sånt. Massa olika saker helt enkelt. Tycke det var skönt att få så tidigt så man kunde lära känns varandra bättre men är samtidgt glad att vi inte prata för mycket så man inte bygger upp för mycket förväntningar. Kändes lagom helt enkelt.

Hur mycket kontakt har du med din riktiga familj? 
Jag skulle nog vilja säga att jag har ganska mycket kontakt med Sverige jämfört med andra utbytesstudenter. Skypar med svenskar 1-2 ggr/veckan och messar/har kontakt vi sociala medier utöver det. Många känner att de blir ledsna och inte njuter av sitt år om de pratar för mycket och jag försåtr det till viss del (undviker vatt prata med viss personer en del på grund av det) men personligen känner jag att jag skulle sakna typ min mamma mer om jag inte pratde med henne alls. Tror också det blir svårare att komma hem igen om man helt missar ett år än om man i alla fall håller sig lite uppdaterad om vad som händer i ens vänners liv under tidens gång. Då är man ju inte helt ovetandes iallafall. 

Kallar du dina vförädrar för mamma/pappa eller deras namn? 
Jag kallar dem för deras förnamn/smeknamn. Skulle kännas fel för mig att säga mamma och pappa till dem för även om de är en typ av förälder när jag är här så är mina riktiga föräldrar hemma i Sverige. Vet dock att det finns utbytisar som gör det och är inget fel med det, känns bara konstigt för mig.
 
Jag och min värdsyster igår i kön till Sea Worlds variant och Colorado. Vi skulle försöka härma "The American pose" som alla tjejer gör här när de halvt kramas haha, de kan vara typ 10 pers och det blir som typ köer typ. Antingen det, fierce-tecknet eller handen på höften. Ännu en skillnad mellan Sverige och USA: alla har ett fotoface.

//Lollo

 


Kommentarer
Mormor & morfar

Nu börjar påsken vara slut.Har du kollat på hemnet Jönkölpings kommun?Puss och kram från mormor och morfar.

Svar: jaaa, såg det... sorgligt. Glad påsk! Kram♥
Lovisa

2014-04-21 @ 12:37:59
Mormor & morfar

Nu börjar påsken vara slut.Har du kollat på hemnet Jönköpings kommun?Puss och kram från mormor och morfar.

2014-04-21 @ 12:38:39
Alice

Tycker dom att det är snyggt med typ skinnyjeans men att det är så att dom inte har ork till att använda sånt mode, eller hur är det?xD

2014-04-21 @ 21:03:17
Elin

Vad är fierce-tecknet för något?

2014-04-21 @ 21:35:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback