Tornados

Anonym:
Hej, jag vill flytta till USA när jag fyller 14 och vill bo där tills jag tar studenten. Kan man göra det och vart kan man bo?
 
Troligtvis inte. För att ens få åka som utbytestudent i 10 månader krävs massa arbete med visum osv, och att stanna längre än så utan att vara Amerikansk medborgare (eller har andra kopplingar dit)är i princip omöjligt. Det bästa skulle väl vara att kanske åka som utbytesstudent över ett läsår, då via en organisation som hjälper dig (t.ex. Explorius), men även där skulle jag rekommendera att vänta tills du blir äldre. Jag tyckte det var ganska lagom att åka vid 17, så 16 minst skulle jag säga.
 
Sofis:
Hej, tänkte fråga dig om du inte var rädd att hamnat i Oklahoma där det är väldigt mycket tornados. Speciellt efter 20 maj 2013? Undrar ockdå om du var med om nån tornado under året och hur stark den var, och vad gjorde ni när den drog över er? 
 
Självklart så var jag orolig eftersom Oklahoma är en av de stater som oftast drabbas av tornados. När den i Moore inträffade förra året hade jag precis fått min värdfamilj ca 30 minuter därifrån, och det kändes väl kanske inte jättebra precis då. Samtidigt måste man ju tänka på att det är väldigt ovanligt att de faktiskt blir så stora och förödande. Det var än av de största de haft på väldigt länge, och trots det var det bara ett fåtal som sorgligt nog miste livet. De brukar oftast veta och varna långt innan så man hinner ta skydd (finns skyddsrum typ överallt), och sannolikheten är faktiskt mycket större att man dör av t.ex. en bilolycka än tornado.
 
Jag upplevde som tur var ingen tornado under mitt år, och även om jag såklart var lite nervös är det inget man egentligen behöver oroa sig för så där jättemycket. Min värdmamma har bott i OKC i nästan 20 år och har aldrig sett nån, t.ex.
 
 Hemsk bild från Moore, Oklahoma i Maj 2013. Jag har själv åkt förbi detta område flera gånger sen dess, på en väg som tornadon gick rätt över, och till min stora glädje kan jag säga att de återhämtat sig jättebra. Redan i höstas hade byggt upp hela köpcentrum som blivit förstörda, och även om vissa hus eller ruiner fortfarande finns kvar är det inte mycket som pekar på tragedin.
 

//Lollo
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback