Uppdatering om skolan part 1

Hej på er!
 
Var ett bra tag sen jag uppdaterade om skolan och hur alla classes och så går så tänkte jag skulle ta och göra det nu. Vet inte hur kul det är men hoppas att det i alla fall kan vara lite intressant för blivande utbytisar och läsa + att det är lite sånt som jag kanske skulle berättat för min mamma & pappa i ett "hur var din dag?"-sammanhang. Så ja, here we go. (Kommer dela upp det i fyra delar med så det inte blir så långt)
 
1st. hour - Psychology
Om vi ska börja och prata om min lärare här så är han hur chill som helst. Har sagt det förut men han bryr sig typ inte om man bryter mot reglerna, kommer för sent, är sen med en inlämning osv. Eftersom han är så ung kånns han nästan lite mer som en elev som inte orkar stå upp för "the pledge of allegiance", pratar om att skolka för att man är trött och lätt blir distraherad och börjar prata om annat. Hade detta år räknats hade jag varit sjukt irriterad men eftersom det inte spelar någon roll tycker jag det är ganska skönt faktiskt haha.
 
Själva ämnet är ju psykologi vilket innebär att vi pratar om olika sätt att tänka, hjärnan, droger osv. Just nu pratar vi om motivation. Vi börjar ett nytt ämne med att läsa en liten text och svara på frågor, sen går han genom en powerpoint och vi har ett quiz på det. Detta upprepas en gång till och efter en review har vi sedan prov på de två olika delarna. Vad jag brukar göra är att jag är inne på min telefon alla lektioner och sen bara ber honom skicka powerpointen till mig. Dagen innan prover skriver jag av allting (mitt sätt att plugga) vilket tar typ en timme och i och med att det bara är true/false och abcd-frågor klarar jag mig ändå på A. 
 
Det är inte jättemycket information varje gång men eftersom han ofta drar ut på genomgångarna och ibland visar TED-talks och youtube-videos istället brukar det ta typ en månad mellan varje prov. Inte världens roligaste class eftersom det både är ett tråkigt ämne och jag inte har några vänner där förutom min värdbror men helt klart en slapp en!
 
2nd. hour - Teen Leadership
Detta är en av mina nya classes för denna terminen och också en av mina favoriter. Istället för att vara en "lära sig massa info"-class är det mer utav en "lär känna varandra och häng och ha kul fast vara seriös"-klass haha. För er som inte vet vad TLC är så är det alltså en class där man ska lära sig att ta ansvar, prata inför folk och ta hand om varandra. Vi håller tal, pratar om vad man kan göra för att hjälpa andra människor osv. 
 
Det jag gillar med det här ämnet är dels att man lär sig viktiga livslektioner och inte bara massa onödig fakta. Jag gillar också samhörigheten vi har. Vi säger ofta att vi är en "familj" och att "what happends in E109 stays in E109". Vi pratar och diskuterar så man vet vilka alla är och vad dem heter och vi litar och supportar varandra. Den senaste tiden har vi fått hålla tal om saker vi tycker är jobbigt (typ familjerelationer osv, får inte säga mer än så men tough stuff asså) och sen finns alla där och stöttar. 
 
En bra och rolig men samtidiigt seriöst class helt enkelt. Mrs. Page som läraren heter är också väldigt spontan så dyker det upp något så kan hon snabbt ändra planerna och vi gör något annat. Det är inte riktigt som en lektion på samma sätt alltså. En dag var det så många borta så istället för att göra något satt vi och prata och dekorerade klassrummet istället. Love it.
 
Hittade ingen passande bild så ni får en väldigt intressant web-cam bild på mig just nu....
 

//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback