8 tips till den blivande utbytesstudenten

1. Ha inte för mycket förväntningar.
Innan man åker får nog de flesta studenter den s.k. utbytesmanian, och det är svårt att inte bygga upp massa förväntningar på året. Var man kommer bo, hur familjen kommer se ut osv. Speciellt om man får värdfamilj tidigt är det lätt att börja planera och tänka sig olika scenarion. Mitt tips är att i största uttsträckning låta bli. Hur mycket du än försöker kommer det aldrig bli som du föreställt dig - lika bra absollut - men inte på samma sätt och då är risken stor att du blir besviken. Självklart ska du tagga inför ditt år, men ta det lite som det kommer.
 
 2. Välj både roliga och lärorika ämnen.
När det kommer till skolan brukar det generellt sätt vara vissa ämnen man måste läsa, som matte och Amerikanska historia. Resten är valfria och där gäller det att du tänker till. De flesta utbytisar brukar tipsa om att välja de lätta och roliga ämnena eftersom betygen ändå inte räknas, och till viss del kan jag hålla med. Känns ju ganska onödigt att ta svåra klasser om du inte får nåt för det. Samtidigt tycker jag inte man få vara för lat. Du måste ju ändå sitta igenom alla lektionerna så tar något intressant som du kan ha nytta av istället för ämnen du kanske redan haft hemma och blow off classes. Själv tog jag t.ex. ledarskap vilket både var lätt, kul OCH lärorikt.
 
 3. Gå med i en sport/klubb.
När man kommer till en ny skola, och speciellt om den är så stor som min var, så kan det vara svårt att hitta vänner i början. Vem ska man prata med? Ett bra tips är därför att gå med i klubbar eller sporter, för då kommer man automatiskt i kontakt med fler människor och lär känna dem. Det kan också vara ett sätt att fortsätta med sina intressen från Sverige eller prova nya saker. De flesta high schools har hur mycket sporter som helst, och gillar man inte det finns det ännu fler klubbar. Var aktiv!
 
4. Res så mycket du kan!
Om möjligheten finns så skulle jag uppmuntra er att resa så mycket som möjligt. Speciellt USA är ett väldigt stort land som kan skilja sig en hel del från stat till stat, och när man nu är där så vill man såklart se som mycket som möjligt. Jag hade en väldig tur då min värdfamilj gillade att resa och tog med mig till en massa olika ställen, men de flesta organisationer brukar också anordna resor för utbytestudenter och ibland finns även skolresor att åka på. Ifall du kan resa, gör det helt enkelt!
 
 
 5. Bestäm själv över kontakten med Sverige.
Innan man åker får man ofta höra från organisationerna att man ska ha så lite kontakt med Sverige som möjligt under året, eftersom det ger hemlängtan. För vissa stämmer det, men för andra ger det bara mer hemlängtan då man inte har kontakt med sin familj och vänner. Personligen pratade jag med mina föräldrar flera gånger i veckan för att ha lite koll på vad som hände hemma osv (hade varit helt lost när jag kom hem annars ju), medans jag undvek resten av familjen och kompisar, och mest hade kontakt med dem via sociala medier lite då och då samt bloggen. Det viktiga tror jag är att du gör det som känns rätt för dig. Bestäm själv och låt sedan dem där hemma rätta sig efter det.
 
6. Vikthetsa inte.
En grej som många är oroliga för är att de ska gå upp i vikt under året, och sanningen är väl tyvärr att man oftast gör det. Speciellt om man är i USA där maten är mycket fetare, portionerna större och alla restauranger har fri refill på läsk. De säljer även mycket onyttigt i skolan (t.ex. donuts, cupcakes och godis) och då lunchen varken är gratis eller god blir det lätt att man köper nåt sånt. Trots det måste jag råda er att inte vikthetsa! Visst, du kanske går upp ett par kilo (själv gick jag upp 6 kg hehe) men de kan du gå ner när du kommer hem igen. Njut istället av all Amerikansk mat under den korta tiden du är där, och gå med i så fall med i en sport för att hålla vikten. Annars kommer du ångra dig.
 
7. Säg ja.
Hur lyckat ens utbytesår blir handlar som sagt mycket om ens attityd. Har du en positiv inställning blir allt mycket roligare. Ifall någon frågar om du vill följa med och hitta på något, svara därför ja - även om det inte låter jättekul. Våga testa nya grejer! Bättre att du provar något du inte gillar än att sitta hemma vi datorn hela året, eller hur? Gå med i aktiviteter, häng med vänner och umgås så mycket som möjligt med värdfamiljen. Det är de som tagit in dig och ser till att du får vara där, så visa tacksamhet. Säg ja till allt helt enkelt - så länge det inte är olagligt förstås.
 
8. Njut.
10 månader är en väldigt kort tid så ta vara på varje sekund. Ha roligt, lär dig massa och förstå att detta är en once in a lifetime-grej. Du kommer inte ångra dig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
//Lollo
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback