Tre svar

Agnes:
Hej! Jag har nu en en tid funderat på att plugga utomlands, alltså göra ett utbytesår. Allt verkar jättekul och jag vill verkligen, men jag vet inte om jag vågar. Jag är väldigt blyg och är rädd för att inte få några vänner osv. Vad fick dig att åka? Tycker du jag borde åka om det nu bara är min blyghet och rädsla som stoppar mig?
 
Vad kul att du funderar på att åka! Jag var precis som du innan jag bestämde mig också; tyckte det verkade kul men vågade inte riktigt egentligen. Till slut bestämde jag mig ändå för att åka (vilket var det bästa beslutet ever btw), för tänk om jag inte hade åkt; då hade jag ju alltid undrat hur det hade varit OM jag hade åkte. "In the end, we only regret the chances we didn't take" osv...
 
Samtidigt så ville jag ju inte vara blyg, och ett utbytesår är verkligen ett sätt att få bort det då man ju tvingas prata med folk och vara självständig. Jag ville bevisa inte bara för andra, utan för mig själv att jag kunde det och är så himla stolt att jag vågade. Visst, första veckorna i skolan var skitjobbiga, men efter ett tag kom man ju in i det och lärde känna massa underbara människor. 
 
Det är självklart ditt besllut och vill du inte är det helt okej det med, men jag skulle starkt rekommendera dig att åka. Inte bara för att det är himla kul utan för att man växer som person något oerhört genom att göra det man är rädd för. Lycka till och berätta gärna hur det går! Kram.
 
Erik: 
Hej Lovisa! Jag åker till USA i höst och din blogg har varit kanon att följa! Funderar på egen blogg men hur gjorde du för att få din blogg så bra?

Haha, tack så jättemycket! Tycker väl inte min blogg är det bästa egentligen men blir himla glad av sådan här kommentarer. Jag tror det viktigta för att ha en bra och intressant utbytesblogg är att man är väldigt ärlig. Visst är det kul att läsa om allt som är roligt, men det lite jobbigare behövs också för att ge en korrekt bild av året - framför allt till folk som funderar på att åka. Det är en berg-och-dalbana helt enkelt och personligen gillade jag de mindre är de som "ljög" om hur "perfekt" allt var.
 
Andra saker som kan vara bra att tänka på är att man har varierade inlägg och mycket bilder, för då bli det roligare som läsare, samt att uppdatera ganska ofta. Tror vi alla varit med om de som uppdatera typ varannan månad och vet hur irriterande det är... Glöm inte att njuta av ditt år bara - vänner och event kommer före bloggande any day. Lycka till och skicka gärna en länk om du bestämmer dig för att blogga!
 
Amanda:
Jag var utbytesstudent i Ohio 2011/2012 och gällande Spotify kan jag tipsa att det funkar om någon i Sverige loggar in en gång i månaden. Då funkar den en månad till och sen får någon logga in igen osv :)

Det här är väl ingen fråga egentligen men tänkte ändå ta med det eftersom att det var ett jättebra tips! Tack!
 
 
Kommentera gärna eller mejla mig (addressen finns i beskrivningen) om ni har fler frågor!
 
//Lollo
 


Kommentarer
Sara

Tänkte svara på Agnes fråga jag med haha. Jag ska åka till USA om några veckor och anmälde mig för snart två år sen. Precis som du är jag superblyg och hatar att prata med folk jag inte känner osv. Mitt tips är: när du känner dig peppad på att åka, anmäl dig! Så gjorde jag och efter det kändes det som att jag inte hade något val (på ett bra sätt). De senaste två åren har jag blivit mycket mer social just för att jag vet att jag åker och kommer behöva prata med främlingar. Jag är fortfarande inte bekväm med att göra det, men det är bättre. Innan du åker kommer du prata med andra utbytesstudenter som är lika blyga som du eller utåtriktade men hur de än är kommer ni att bli jättebra vänner. Du kommer bli mer social och mindre blyg, bara du bestämmer dig för att åka, och du växer som person. Och tänk hur kul det kommer vara när du kommer hem och har utvecklats ännu mer! Lycka till och jag hoppas du väljer att åka! :)

2014-07-18 @ 18:07:52
Anonymis

Hej, jag vill flytta till USA när jag fyller 14 och vill bo där tills jag tar studenten. Kan man göra det och vart kan man bo?

2014-07-24 @ 16:22:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback