Press?

Hej! Några frågor: Vet du om explorius söker efter värdfamilj i hela usa eller om man blir slumpad ut i något område och så letar de där? 
Känner du någon press i skolan att vara bra på engelska, jag funderar att åka efter ettan men förväntar sig inte lärarna att man ska vara jätteduktig? 
 
Hej! Alltså Explorius själva är ju inte de som letar efter värdfamiljer, utan det gör en av deras samarbetsorganisationer i USA. Alla studenter blir utdelade till en av dem beroende på ens kunskaper och slumpen, och jag hade CETUSA. Sen letar de efter en lämpad familj. Nu är jag inte så jätteinsatt men jag tror det "slumpar" ut en i ett område och börjar leta där, och hittar de inget går de sedan vidare till ett annat område. Jag vet faktiskt inte haha. Men om du inte önskar någon stat så kan man alltså hamna över hela USA.
 
När det kommer till engelskan antar jag att du menar nu när jag kommit hem (ingen förväntar sig ju att du ska kunna perfekt engelska innan du åkt) och på det vill jag svara både ja och nej. Jag har alltid varit väldigt bra på engelska och har i princip alltid haft lite "press" på mig där, så egentligen känner jag ingen skillnad. Det skulle i så fall vara att man känner att man måste "imponera" på sina klasskamrater lite bara för man varit i USA, vilket jag däremot kan känna av. Skulle skriva uppsats/prov för någon vecka sedan och alla gick hela tiden och sa att "du behöver ju inte oroa dig", "du är ju så bra på engelska" - och då blev man ju lite orolig haha.
 
Men om man åker som utbytesstudent kommer ens engelska förbättras också, så även om du skulle få press på dig borde du kunna hantera det. Däremot är det viktigt att komma ihåg att ens konversationsengelska förbättras jättemycket, men inte nödväntigtsvis skrivandet och grammatiken. Kommer ihåg att jag pratade med min lärare innan jag åkte, att man får passa sig så att man inte blir för självsäker. Skulle t.ex. inte se bra ut om jag började använda uttryck som bae, trippin', or nah, shady och ratchet på ett nationellt prov haha. Men inget du behöver ora dig för jättemycket skulle jag säga. 
 
Back when jag var taggad på high school haha. Nej jag älskar den skolan, även om jag nog faktiskt föredrar Holavedsgymnasiet.
 

//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback