Fråga

Hej! Får man åka iväg som utbytesstudent om man haft psykisk sjukdom,ex: depression,ätstörning,bulimi,eller liknande? 

Hej! Om jag ska vara helt ärlig vet jag faktiskt inte säkert vilka regler som gäller när det kommer till det. Jag antar att det är lite från fall till fall, och beror lite på hur man mår när man faktiskt ansöker. Att åka som utbytesstudent är väldigt tufft mentalt, och jag kan tänka mig att någon som lidit av psykisk sjukdom skulle kunna uppfatta det som jobbigt. Därför tror jag det är viktigt att man kommit till ett stadie där man ändå mår bra och känner sig trygg innan man ansöker.
 
Har man det tror jag inte det borde vara ett problem, så länge man även visar att man verkligen vill åka och skulle klara av det. Det första steget i ansökningsprocessen brukar vara att gå på en intervju med sin organisation (i mitt fall Explorius), vilket innebär att en representant avgör om man skulle vara lämplig eller inte. Visserligen handlar det om annat också, så som ens kunskaper i engelska osv, men det är nog något de överväger med.
 
Sen skulle det inte förvåna mig och de var lite reserverade mot någon som haft t.e.x en allvarlig ätstörning. De ska ju ändå skicka iväg dig ensam till ett annat land och samtidigt ta ett visst ansvar, så det får man nog vara beredd på.
 
Som sagt, jag vet inte säkert, men jag tycker ändå det är värt att ansöka. Det kan ju inte skada, eller hur?
 
 
 
 
On another note så saknar jag mina flickor så mycket. Längtar tills i sommar då iaf Kate kommer hit♥

//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback