Gymnasiet bland annat

Hej! Lite annorlunda fråga,men jag har just gått första terminen på samhällsprogrammet. Det är väl egentligen inget fel på det och vissa ämnen är intressanta och bra att kunna,ex språk. Men har verkligen ingen motivation och känner att det inte är roligt,får kämpa att ens ta mig upp ur sängen på morgonen,funderar på att byta till vård och omsorg,det går att läsa till högskoleförberedande men är inte alls lika bred linje,är det dumt att byta om jag inte vet vad jag ska bli i framtiden? 
Och hur tänkte du med val av värdland?funderade du på ex Brasilien/Argentina/Kina eller bara USA?:
 
Lite blandede frågor här. Om jag börjar med gymnasieval-frågan? Jag är absolut ingen expert när det gäller det och är osäker på exakt vilka kurser som ingår i Samhällsprogrammet samt Vård & Omsorg, men jag har erfarenhet av att gå ett program med mycket intensiva kurser. Jag går Natur, och tillsammans med Samhäll är det definitivt de linjer med mest plugg. Samtidigt är det också de bredaste.
 
Jag tycker att du måste känna efter lite själv. Först och främst, skulle du orka med skolan, att gå upp på morgonen och fortsätta på samhäll? Är det ens ett alternativ? Sen tycker jag du måste fundera på vilka ämnen du tycker är kul. Visst är Samhäll en bred linje, men har du något intresse att jobba med liknande ämnen i framtiden? Jag har ingen aning vad jag vill jobba med, men jag vet att det troligen är något inom ingenjör, arkitekt etc - alltså Natur.
 
Om du inte känner att du vill det kanske det är onödigt att fortsätta på den linjen. Då kan du t.ex. byta till Vård & Omsorg, Ekonomi, Handel eller liknande. Däremot tycker jag det är viktigt att du väljer något som du vill jobba med så fall, för Samhäll är ju som sagt bredast. Flummigt svar, men du helt enkelt måste tänka på är vad du är intresserad av och vilken linje du skulle orka lägga ner mest "tid" på. Hoppas det löser sig!
 
Sista dagen i ettan. Natur är för övrigt en bra linje haha♥
 
När det gäller amdra frågan så nej, jag funderade egentligen inte så mycket när jag valde värdland.Visst övervägde jag Australien i nån halv sekund, men min dröm har alltid varit USA. Ska man uppleva High School tycker jag man ska göra det där. Självklart tror jag man får en underbar upplevelse var man än väljer att åka, men för mig var det alltså inget stort val.
 
Tack för kommentaren och hoppas du fick de svar du sökte!
 
Skolbuss 'Murica style. Klassiskt.
 
//Lollo
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback