Ansökningsprocessen

När jag började fundera på att åka som utbytesstudent hade jag ingen aning om hur saker och ting fungerade. Hur valde man organisation? Hur fick man värdfamilj? Vad kommer krävas av mig? Frågorna bara radades upp och helt ärligt var jag ganska förvirrad där ett tag. Nu är jag plötsligt klar med allt det där och för att hjälpa andra blivande utbytisar tänkte jag därför göra en liten sammanfattning av hur ansökningsprocessen går till. Förhoppningsvis komer det ge lite mer klarhet över det hela!
 
 
Intresseanmälan 
Först och främst gäller det att göra en intresseanmälan hos någon (eller några) av alla organisationer som finns. Att välja vilken kan vara svårt (se mitt inlägg om detta här) men egentligen tror jag inte det spelar så stor roll. Klicka hem lite broschyrer eller läs på på deras hemsidor, och välj sedan den som känns bäst för dig! Jag valde Explorius, och änmälde mig via deras hemsida, vilket innebär att.resten av min beskrivning kommer gälla deras sätt att arbeta.

Intervju
Efter man har gjort en intresseanmälan blir man sedan kallad till en intervju med organisationen. Var sjukt nervös innan för man fick massa papper med frågor man skulle förbereda svar på osv, men när jag väl kom dit var det inte alls farligt. De berättar lite om programmet, frågar ett par frågor på både svenska och engelska och efter 1 timme är man klar! Bara man är positiv och verkligen visar att man vill åka är det alltså inget att oroa sig för. Några dagar senare får man förhoppningsvis hem ett ja-tack kort som visar att man är preliminärt antagen, och sen är det bara att köra på!
 
Ansökningshandlingar 
När man väl har blivit preliminärt accepterad är det dags för fas två: den riktigt ansökan. Det är här man blir tilldelad en amerikansk underorganisation och får hem en STOR bunt med papper och ansökningshandlingar man måste ta sig igenom. Vaccinationer, lärarrekommendationer, hälsoundersökningar, personliga brev, bilder osv osv. 
(Exakt vad man ska ha med kan ni läsa i det här inlägget). Någon gång under ansökningsperioden måste man även göra ett (superlätt) engelska-prov som kallas för SLEP-testet. 

Det här är enligt mig det jobbigaste delen av ansökan. Blir nästan lite för mycket att hålla reda på, och allt är jätteviktigt eftersom det inte bara avgör om du blir accepterad av organisation nummer 2 ,men också vilken värdfamilj man får då de ugår från detta när de ska välja student. Men bara man är ärlig och gör sitt bästa lär det gå bra. Blir det fel kan man ju alltid komplettera senare. Ett tips kan dock vara att börja med sprutorna (speciellt hepatit) så snabbt som möjligt så man slipper fixa med det i USA...

Get-ready möten och avresemöte
Under hela året innan man reser iväg ordnar organisationen (eller iaf. Explorous) små Get Ready-möten man kan gå på där man får information om hur utbytesår fungerar, vad man kan vänta sig och så. Dit kan man gå oavsett om man inte bestämt sig än eller redan fått placering, och även om jag i och för sig inte var med på alla tror jag verkligen det kan vara ett bra sätt att förbereda sig. I maj hålls sedan det slutgiltiga stora avresemötet som håller på i flera timmar, där det verkligen går igenom ALLT som är nödvändigt att veta. 

Visumansökan
Att söka visum för att få komma in till USA är nog det näst jobbigaste delen av ansökan, eftersom det också är en massa papper man måste fixa med. Avgifter, bilder, personbevis osv... Det jobbigaste arbetet sker dock hemma, för när man sen kommer till ambassaden är det jättelätt. Den mesta tiden består liksom av att vänta medans själva "intervjun" bara tar ett par minuter...  (Här kan ni läsa om allt man ska ha med till ambassaden och här kan ni läsa om själva intervjun).
 
Familj och avresa
Det bästa av allt under ansökan är nog ändå att faktiskt få sin placering! Det är en sådan sjuk känsla, kan fortfarande sitta och skratta åt hur mycket jag skrek när jag lagt på luren efter det där telefonsamtalet haha. När man får familj vet man inte riktigt, jag hade tur och fick min väldigt tidigt på året (Mars) medan vissa fortfarande väntar. Det kan alltså vara väldigt olika. Inte för det spelar så stor roll, alla kommer ju få åka iväg ändå. Och själva avresan har ju jag också kvar, både bävar inför och längar efter den!

Sen finns det ju självklart massa annat smått och gått man ska fixa med innan man åker, som att betala fakturor (tyvärr kostar ju ett sånt här år pengar), fixa med försäkringar och dylikt. Det är en hel del at göra helt enkelt,  men börjar man i god tid löser det sig för det mesta. 
 

Jag hoppas att det här (oväntat långa inlägget) i alla fall har hjälpt någon på traven med sitt utbytessår. Har ni fler frågor kan ni gärna kolla in mina andra inlägg om allt detta via kategorin "ansökningsprocessen" till vänster, eller slänga in en kommentar. Jag svarar gärna!

//Lollo
 


Kommentarer
Anonym

Hur långt före ska man börja med detta ungefär?

2013-08-05 @ 12:34:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback