Amerikanska ambassaden

Hej på er!
 
Nu har jag äntlingen kommit hem från Stockholm igen - trött men lättad. Känns som jag är där hela tiden nu på grund av utbytesgrejen och tror nästan jag börjar hitta lite, haha. (Ja, jag är stolt).

Ambassaden gick i alla fall bra, var inte alls så farligt som jag trodde. Hade ju som sagt tid vid 10.30 men ställde mig i kön utanför redan vid 09.00. Var inte jättemånga före mig så efter drygt 10 minuter blev jag framvinkad till vakthuset där jag fick visa passet och skosulorna samt gå igenom en säkerhetskontroll som såg ut lite som en flygplats. Killarna som jobbade där var svenska och eftersom jag varken hade med mig mobil eller väska så gick det supersmidigt.

Efter det fick jag gå ut till ett annat hus för att komma till själva väntrummet. Såg ut som ett precis vanligt väntrum med en massa stolar, en TV, tidningar, toaletter, en godisautomat -det var mycket mindre än jag trodde faktiskt. Väl där fick jag i alla fall ta en nummerlapp och sen sätta mig och vänta på min tur. Var sjukt segt men som tur var fanns det ju lite andra exploriusare där man kunde snacka med (pratade bl.a. en del med Fredrika som ju var med på utbytesträffen i samband med avresemötet :D).
 
När det väl blev dags för nummer 61 (ja jag minns mitt nummer, mobba mig inte) så fick jag gå fram till en lucka och lämna alla mina papper till en amerikansk tjej som satt där. Sen fick jag sätta mig ner och vänta igen tills mitt namn ropades upp och det var dags att lämna fingeravtryck. Killen som satt i den luckan var också svensk.

Efter det dröjde det inte länge innan mitt namn ropades upp ännu en gång, men nu av en amerikan (lät väldigt roligt haha). I alla fall så var det alltså dags för min "intervju", om man nu kan kalla det det. Han tog fingeravtryck igen och frågade ett par frågor, typ:

So you're a High School Student?
Have you been in the U.S. before?
Where are you going?
Have you contacted your host family?

Och det var i princip allt. Svarade på frågorna, fick en liten broschyr om mina rättigheter och så var det färdigt. Han sade att jag borde få hem mitt VISA om ca en vecka, och efter sammanlagt 1,5 h så var jag ute igen! 



Efter ambassaden mötte jag upp pappa och Gustaf i Gallerian för att äta lunch och shoppa lite presenter till värdfamiljen innan jag drog till Humlegården för att träffa andra utbytisar och äta glass som Explorius bjöd på. Kände igen en del från ambassaden och även andra träffar, men många ansikten var nya. Hur som helst så var det i alla fall jättemysigt som vanligt och vi satt och pratade där i ca 2 h. Vissa kastede boll också men hoppade faktiskt över det för ville helst unvika att skämma ut mig själv totalt med mitt dåliga bollsinne haha :) (Bilden är från Explorius Instagram)
 
  Sammanfattningsvis så var det en riktigt lyckad dag! :D

   //Lollo
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback