En liten fråga

Josefin:
"Hej, jag funderar på att åka som en utbytesstudent till USA med Explorius men dom har fått jätte mycket dålig kritik. Tycker du att det är värt att åka med dom eller borde jag kolla efter andra organisationer? :)"

Och då har vi alltså kommit till det här med val av organisation; denna eviga och praktiskt taget omöjliga fråga. Alla har ju både plus och minus och det är verkligen jättesvårt att säga vilken som är ”bäst”, men jag ska göra mitt bästa i alla fall!

Om vi då ska börja med Explorius så är jag jättenöjd med dem hittills. De är ju en lite mindre organisation och precis som alla säger så känns de lite mer ”personliga” än vad giganter som typ EF gör. Mejlar man vet de alltid vem man är och de svarar nästan direkt vilket känns väldigt tryggt. Sen tycker jag också de förbereder en ganska bra inför året med sina ”Get Ready-möten (som i och för sig var lite sådär) och ett stort avresemöte i början av sommaren (som var väldigt bra). Man får liksom inte bara info om just det de gör, utan även tips på hur man ska tackla alla typer av situationer som kan uppstå under året. Och sen ska vi ju inte glömma att det även ingår ett par dagar i NY på ”Soft landing camp” och ”Year end camp” vilket inte är ett minus direkt! ;D

Efter mina erfarenheter skulle jag alltså rekommendera dig att åka med Explorius, eftersom de har funkat väldigt bra för mig. Samtidigt tycker jag det är viktigt att du själv känner efter vad du vill. Gillar du EF:s ide med samma organisation i USA som i Sverige eller tycker YFU känns bättre eftersom man får boka sin egen flygbiljett med avresedatum och allt, så åk med dem! Det hela handlar ju om vilken organisation du känner dig säkrast med, och om du inte tycker Explorius verkar som ”din grej” riktigt kan du ju alltid kolla upp de andra.

När det kommer till det här med dålig kritik så tror jag alla organisationer har haft studenter med dåliga erfarenheter och skräckhistorier på samma sätt som de har haft bra. De är ju faktiskt väldigt lika, så egentligen spelar det nog inte så stor roll vilken du väljer. Helt ärligt så handlar det om en himla massa tur ;)

Vet inte om du blev något klokare på det där, men hoppas du är nöjd med svaret i alla fall!
Kram, och lycka till med ditt år! :)


 
 

 

Är det något mer ni undrar över så är det bara stt fråga, jag svarar gärna! :)

 

//Lollo



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback