12 saker

För ett tag sen fick jag en fråga från en tjej som undrade om det var något jag ångrade att jag tog alternativt inte tog med mig till USA, och som svar tänkte jag dela med mig av 12 grejer du som blivande utbytesstudent kanske inte tänkt på:
 
Vad som var bra att ta med:
*Presenter till värdfamiljen och bilder från Sverige - Min värdfamilj uppskattade defintivt det jag hade med mig.
*Svenska mått samt vaniljsocker&pärlsocker - underlättar extremt mycket om man vill baka nåt svenskt.
*Tamponger - I USA har man generellt sätt inte vanliga tamponger utan Tampax, så om man vill undvika det kan man ju ta med sig ett par paket i alla fall hehe.
 
Vad jag ångrar att jag tog med mig:
*Innelöparskor - då jag inte spelade någon innesport så var ju det här helt onödigt för mig hehe
* Underställ - Det här beror väl lite på var man bor och vad man gör, men jag använde aldrig mitt.
 och i så fall finns det ju alltid att köpa.
* Kläder man inte gillar - 
använder du det typ aldrig hemma kommer du ju antagligen inte använda det i USA heller.
 
Vad jag önskar att jag tagit med mig:
*Skolarbete - 
låter säkert jättedeprimerande men då skolan är ganska lätt där hade det inte skadat att plugga lite matte eller liknande och sen tenta av det när man kom hem...
*Mer godis - Mitt godis tog slut efter typ en vecka så hade gärna tagit med lite mer hehe. Choklad, lösgodis och så djungelvrål såklart, så kul att ge till Amerikanare!
*Träningskläder - När jag packade tänkte jag att "träningskläder köper jag ju där", och även om jag såklart gjorde det till största del blev det lite panik första veckan i skolan. Jag hade det ju så tight med tiden innan skolan börjar så hann inte handla direkt, och när sporterna är utomhus varje dag i 35 grader hade det inte skadat med ett par extra shorts...
 
Annat att tänka på:
*ICA Banken funkar inte alltid - Om du inte fyllt 18 innan du åker är det nästan onödigt att skaffa ett iCA Banken kort att ta med till USA. Visserligen blir uttagen med det billigare, men du du som minderårig bara kan ha Maestro och inte MasterCard så finns det knappt några bankomater som funkar, iaf. inte vad jag hittade.
Osthyvel* - En grej som många tar med sig som jag aldrig förstått är osthyvel till värdfamiljen. Visst är det en rolig och svensk grej, men då de inte ens har ostar som går att hyvla i USA (tror inte jag såg en enda) är det ju ganska meningslöst.
Spotify* - Om du som jag är lite besatt av Spotify så kan jag ju varna med att det slutar fungera efter en månad i USA. Men oroa dig inte, om du ändra land till USA så borde det funka...
 
 
Kommer även göra en lista med lite andra tips för att få ett bra år senare, men här är lite småsaker så länge!
Trir inte jag nämnde det men innan fyrverkerierna på 4th of July träffade jag Courtney och Marissa! Så himla kul att se dem<3
 
//Lollo
 


Kommentarer
Amanda

Jag var utbytesstudent i Ohio 2011/2012 och gällande Spotify kan jag tipsa att det funkar om någon i Sverige loggar in en gång i månaden. Då funkar den en månad till och sen får någon logga in igen osv :)

2014-07-18 @ 08:50:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback