Skillnader igen

  • Det är inte olagligt att smiska sina barn om de inte lyder, utan är istället ett ganska vanligt straff.
  • De har inte fil (!) utan bara yogurt som köps i portionspack. Att typ äta naturell lättfil med müsli är därför ganska omöjligt. Har jag nämnt att de inte har müsli btw?
  • Ofta så finns det affärer i affärer. Typ en bank inne i mataffären, McDonalds på Walmart och Starbucks inne på Target.
  • Man packar aldrig sin kasse själv när man handlar, utan det gör de anställda. De ansvarar också för att stå vid ingången och personligen ge dig en kundvagn så du slipper hämta en själv.
  • Tidningarna är längre och smalare än vad våra är. Visserligen märker jag det knappt då min vfamilj inte prenumererar på eller köper någon dagstidning.
  • Man väcker inte den som fyller år med sång på ens födelsedag, utan gör det istället senare på dagen.
  • Man har andra konstiga kläder på graduation än vad vi har.
  • En macka ser inte alls ut som hemma. Vi har ju massa olika varianter som typ limpa, lingongrova, tunnbröd, osv, men här är det antingen en sub eller sandwich (asså dubbel rostebröd med nåt emellan) som gäller. När det gäller pålägg har de varken gurka, paprika eller saltgurka, och leverpasej och norrbodakorv (min lokala favvo) vet de knappt vad det är.
  • Man har inte alls lika mycket frihet utan blir behndlat mer som ett barn än vad man blir i Sverige.
  • Ett ord: Heltäckningsmatta. Två till ord: Smutsigt & mysigt.
  • Man har inte kokt potatis! Enda gången vi har haft det var typ när jag gjorde köttbullar. Om man nu ska äta potatis är det antingen mos, pommes eller baked potato vilket ju inte alls är samma sak.
 
//Lollo


Kommentarer
Anonym

Mer sånt här :) kul att läsa

2014-04-04 @ 19:26:33
Hanna

Hej Lovisa! Jag har undrat över en sak ett tag, kallar alla barn och ungdomar andra vuxna för "mrs. och mr."? Alltså ex. om du är hemma hos en kompis, säger du då mrs till mamman?
ps. älskar verkligen din blogg! fortsätt uppdatera :)

2014-04-05 @ 12:12:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback