Mot Stockholm

Hej på er!
 
Nu är det även dags för mig att sätta kursen mot Stockholm och Amerikanska ambasaden. Har tid klockan 10.30, men satsar väl på att vara där lite tidigare för att slippa de värsta köerna.
 
Innan jag åker tänkte jag dock berätta lite om vad det är man måste göra och ha med sig till intervjun. Kan kanske vara kul att veta för er blivande utbytisar, för vet att jag själv var jättteförvirrad av över hela visum-grejen innan jag började.
 
Ett Visum/VISA eller vad det nu heter är alltså ett slags tillstånd på att man får komma in till USA (!), som kommer sättas in på en sida i ens pass. För att få ett sånt måste man först göra en ansökan på datorn, och sedan gå på en intervju på Amerikanska ambassaden (Vilket alltså är det jag ska göra idag). Med sig dit måste man ha:
 
•Ett giltigt pass
•Ett fysiskt färgfoto till visumet
•Personbevis från Skatteverket
•Ett kuvert med en fraktsedel så att de kan skicka hem passet
•Bevis på att SEVIS-avgiften är betald
•Visumunderlaget DS 2019
•Bekräftelsesidan från visumansökan DS-160 (det man gjorde på datorn)
•Orginalkvitto på avgiften för ambassadbesöket
•Intyg på att alla kostnader betalas av föräldrar eller bank
 
Vissa av dessa grejer får man av sin organisation och vissa måste man fixa själv.
 
 
Jag tror att jag har allt det här nu i alla fall. Eller jag vet att jag har det, frågan är bara om det kommer bli godkänt. Man vet ju aldrig, så är lite nervös. Sen är det ju det där med att hitta dit också, men det borde nog gå bra eftersom jag var där och kollade hur det såg ut i samband med Gröna Lund förrförra veckan ;)
 
//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback