Graduation

Elin:
Hej Lovisa! Jag undrar om du åkte med explorius select program eller med classic? Läste någonstans att de flesta som åkte classic inte fick vara med på graduation . Jag ska själv åka iväg med explorius classic till USA 16/17 och skulle jätte gärna vilja uppleva graduation=) PS. Älskar din blogg<3 jätte intressant att läsa inför mitt eget år! 

Hej! Tack så jättemycket! Känns kul att veta att min blogg fortfarande kan komma till hjälp för blivade utbytesstudenter.
 
Jag åkte med det vanliga programmet hos Explorius; Classic. Kände inte att jag hade något behov av att bo i någon specielll stad, gå på en specifik skola eller hålla på med någon särskild sport eller fritidsaktivitet, och därför kändes det onödigt att lägga extra pengar det. Är såklart jättebra att Select High School finns om man har någon sådan önskan, men jag tyckte inte det var värt det.
 
När det kommer till graduation så är det väldigt varierande. Det är nämligen skolan som avgör det, och inte organisationen man åker med. Det handlar därför helt och hållet om var hamnar, och vilken inställning de har där. Vissa låter alla utbytesstudenter vara med för upplevelsen, medan andra tycker det bara ska vara de "riktiga" eleverna. Ofta handlar det också om vilken årskurs man går i, eftersom det ju egentligen bara är sistaårselever som tar "studenten".
 
Vilken årskurs man hamnar i beror också på skolan. Många skolor låter inte utbytesstudenter vara seniors eftersom de inte vill att de ska komma och ändra i deras statistik (alltså hur många av deras elever som går vidare till college osv). Det beror också lite på ålder, alltså under vilken årskurs man åker. Jag hade tur och fick vara med, medan min franska kompis inte fick det då hon var två år yngre.
 
För att svara på din fråga så ja, det är vanligt att man som utbytesstudent inte får vara med på graduation. Men det är också många som får det så det gäller väl att hålla tummarna helt enkelt. I värsta fall får man väl försöka prata med skolan och försöka övertala dem. Vet att min värdmamma snackat en del med min skolas counsler för att se till att de flesta av oss fick vara med haha.
 
Hoppas du får ett bra år, och jag hoppas verkligen att du får uppleva graduation. Ett av mina bästa minnen!
 
 
 
 
//Lollo
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback