My classes

Eftersom det var ett tag sen jag skrev om min classes och jag nu har varit här i hela 7 veckor så tänkte jag att det var dags för en liten uppdatering om hur de är, vilka jag gillar osv. Måste säga att jag tycker alla är ganska bra och tycker bara om skolan och mitt schema mer och mer! Antar att det är för att jag kommit in i det mer och vant mig vid hur allt funkar haha. Vet inte vad jag skrivit om innan men här kommer en liten sammanfattning om hur det ser ut just nu gällande lärare, vänner och själva ämnet!

Psychology - Mr. Chauncy
Min psykologi lärare måse vara den chillaste läraren jag någonsin haft. Han är väldigt ung (kanske runt 30 eller yngre) och upprepar hela tiden att han inte vill pressa oss med för mycket arbete vilket leder till att lektionen ibland slutar 20 minuter tidigare än beräknat och vi kan sitta och göra ingenting resten av tiden. Han bryr sig inte heller om ifall man kommer för sent, har moobilen uppe, lämnar in uppgifter för sent osv. och även om jag tyckt det varit lite smått irriterande om jag varit i Sverge känns det ganska skönt just nu. Han är en skön snubbe helt enkelt, som kör på med sina "stå på bordet" och "ta av sig skorna" tendenser då och då vilket ju alltid kan vara intressant haha.

När det gäller själva ämnet psykologi skulle jag säga att det är både svårt och lätt. Svårt för att det är massa svåra och långa ord jag inte förstår med men lätt för att även om man inte kan det speciellt bra är proven abcd-frågor så är inga problem ändå. Har fått A på alla grejerna än så länge utan att ens försöka vilket är skönt för man kan ta det lite lugnt och ändå hänga med - perfekt när man är trött på morgonen!

På den här lektionen har jag inga riktiga "vänner" om man säger så men både min värdbror och några tjejer från XC är där så har ändå folk man kan prata med. Brukar dock mest sitta och snapchatta med folk eftersom både Sverige och mina amerikanska kompisar är vakna då haha.

Föreläsning med powerpoint.

Character Education - Mrs. Wylie
Detta är en av mina favoritlektioner under dagen eftersom min lärare är så himla bra. Hon är sträng och läskig och ser till att vi får saker gjorda men samtidigt är hon så himla snäll. Hon är liksom en sådan lärare man skulle gå till om man hade något problem man ville prata om och man vet att hon skulle lyssna. Hon är även väldgit rolig och berättar hela tiden massa historier och liknelser för att vi ska fatta det hon pratar om. Förr veckan började hon även rappa och freestyla lite eftersom vi hade presentationer om en successful person och en tjej pratade om en rappare (jag hade Taylor Swift lol). Var verkligen ett oförglömligt ögonblick haha.

Ämnet Character Ed. handlar i princip om att göra oss till bättre individer. Vi har hållt på med en hel del olika saker som rollspel, uppsats, presentationer osv. och den senaste tiden har vi t.ex.pratat en del om något hon kallar FCHILL: Faith, Character, Honesty, Integrity, Loyalty & Love. Inte alls svårt ämne om man hänger med men väldigt intressant och tror definitivt jag kommer ha nytta av detta i framtiden!

Det som är bra med den här classen är att det är en så himla bra stämning, Alla är snälla mot varandra (eftersom det ju är vad lektionen går ut på) och vi har gjort massa lärakänna-övningar och sånt, Borden är också runda med flera platser vid varje istället för en och en vilket göra att man lättare kan prata med folk, och vi byter konstant platser så även om man inte är bästa kompis med alla kan man prata med varandra. Gillas!

Mitt klassrum!

History - Mr. Richardsson
Min lärare här är verkligen jätterolig; är sarkastiskt och skojar hela tiden. Känns som han typ har valt ut vissa personer han ska reta hela tiden och eftersom jag är utbytesstudent är jag en av dem. Han frågar mig frågor, gör kommenaterer om att jag är från ett annat land och använder mig som ursäkt till saker typ "vi måste ju göra det här så Lovisa får uppleva det" eller "nej det kan vi inte vi vill inte ge henne fle bild av oss" osv. På ett kul sätt såklart haha! Samma sak med Maria som också är med här.

När det kommer till själva ämnet historia är väl det kanske inte jättekul och iblan kan det vara lite kämpigt om jag inte förstår eller har pratat om saker innan som alla andra har. Vi spenderar i princip varje lektion med att göra defintioer på key terms, svara på indtuderingsfrågor eller skriva av power points som han sedan pratar lite om. Kan vara segt men är ändå helt okej för efter det begöver man knappt plugga nåt mer eftersom man redan kan det tillräckligt bra för att klara provet. Eftersom jag skriver snabbt med så gillar jag power point-dagarna för medan man väntar in alla andra så kan man sitta och glra ingenting, snacka med läraren om lite allt möjligt och lyssna på musik.

När det gäller vänner så har jag ju som sagt Maria här vilket är väldigt skönt för har verkligen en "riktig" vän då. Annars så brukar vi mest ha gruppkonversationer med hela klassen (okej, läraren, jag, plus ett par till elever - de andra lyssnar/ignorerar oss) så är bra stämning här med!

Maria!
 
Lunch
På lunchen sitter jag ibland med Kate som jag ju var på Jamkin' me crazy med, men oftast sitter jag vid "mitt" lunchbord (ja det är samma varje dag) med Nava, Lexi, Carmen och ibland Marqus plus lite annat folk. Har inga lektioner med någon av dem men träffade dem genom en tjej på min XC (som tyvärr bytte till B-lunchh senare) och har fortsatt äta med dem. Tror alla dem är antingen sophmores eller juniors men de är jättesnälla så spelar inte så stor roll för mig. Så länge jag är med folk jag trivs med right?

Matsalen  där jag äter.

Environmental Science - Mr. Stone
Det är är min absolut bästa class på dagen. Min lärare är jättesnäll och härlig och en bra lärare helt enkelt. Intte sträng men absolut inte för slapp och tror även han gillar mig och mitt bord eftersom vi gör uppgifterna ordentligt så trivs bra.

Själva kursen handlar om miljön, biologi osv. vilket är ganska skönt eftersom jag redan har haft det mesta hemma i Sverige så är hyfsat lätt. Det hela handlar i princip om att lära mig alla termer på engelska istället haha, typ natural selection, food chain, phosphore cycle... Vi gör även massa olika expriment och pyssliga grejer som att bygga pappersflygplan, rita och sånt så är väldigt kul! Lätt och rolig men samtidigt lärorikt om man nu ska sammanfatta!

Här sitter man också flera stycken vid samma bord och jag sitter alltid med två jättensälla tjejer som heter Chelsea och Rachel. Är en av de lektionerna jag känner att jag verkligen har "vänner" så är nog också därför jag gillar den så mycket. Trivs helt enkelt!
 
Rachel och Chelsea!

Math Analysis - Mrs. Ward
Min mattelärare måste vara världens snällaste. Hon vill verkligen se till så att alla förstår hjälper alltid till och förklarar en extra gång om man inte fattar. Hon har även "repliker" eller vad man nu ska säga som hon säger hela tiden, t..ex. säger hon "Preguntas?" på spanska iställer för "Questions?", när hon har förklarat något kollar hon om alla fattat genom att säga "Yes no maybe?" och hon kallar alla elever för "Honey", "Sweetie" eller nåt liknande.
 
Matten är sådär svår om man säger så. Lätt eftersom jag haft vissa av grejerna innan men såvr eftersom en dö är nytt och allt är på engelska. Har även läxa varje dag som det i princip alltid slutar med att jag gör på morgonen innan skolan för att jag inte orkar innan haha. Allt som allt gillar jag dock denna lektionen eftersom matte ju faktiskt är lite min grej och känner att jag faktiskt måste tänka ordentligt här.

När det gäller folket så är det mest seniors här vilket ju är kul eftersom jag annars ofta går med yngre folk. Har ingen självklar "vän" men brukar pratta lite med vissa och känns inte skumt att fråga frågor om uppgifter och så vilket det hade kännts första veckan så blir absolut bättre och bättre!!

I mattesalen
 
English III - Mr. Berkoben
Om jag skulle beskriva min engelska lärare med ett ord skulle jag säga enegisk. Är seriöst läskigt och exalterad och glad han är hela tiden och det händer ofa att han skriker till, skrattar ooch avbryter sig mitt i saker (typ när vi ser på film, läser en text, han berättar om något) för han tycker det är så intressant och roligt. Kul på ett sätt efterosm typ sitter och skrattar åt honom hela tiden och han är värsta trevlig men jobbigt ibland om man är trött.

Själva lektionen är dock inte så intressant. En gång i veckan har vi ett vocabulary-papper vi måste fylla i och annars läser vi mest gamsla texter med kmplicerad engelska och läser dem. Just nu håller vi t.ex. på med värsta långa teatern eller vad det nu är som heter "The Crucieble" och handlar om häxjakt vilket suger. Som tur är har vi högläsning så sitter mest och gör ingenting. Förutom det här har vi även skrivit en "perosnal narratie essay" och en livsförändrande upplevelse och jag skrev såklart om att vara utbytesstudent haha.
 
Om jag hade skrivit om folket här förra veckan hade jag sagt att jag i princip inte kände någon men den hör veckan har det faktiskt blivit bättre. Tydligen hade en ett par stycken (som jag inte minns namnet på lol) sett mig i skoltiidningen så vi har pratat lite nu och de verkar jättesnälla. Har även snackat lite mer med några jag prata med typ första veckan även om det mest handlade om hur creepy lärare är haha. Och som sagt så är alla där juniors eftersom jag har junior english.

Engelskalektion
 
Cross Country - Coach Currey
Nu spenderar jag ju inte riktigt lika mycket tid med min coach som med mina vanliga lärare eftersom han ju inte är med och springer utan mest säger åt oss vad vi ska glöra, men han är snäll - i alla fall och du gör ditt bästa. Han är inte en sådan person som accepterar att du är borta hela tiden, kommer med ursäkter och bara later dig utan är du med är du med och då ska du kämpa. Det är liksom förväntat av dig och därför ser han ingen mening i att skrika saker som "kämpa på" och "bra jobbat" hela tiden - man måste själv vara motiverad om man vill komma någon vart. Ganska strikt men jag tycker det är bra eftersom jag kämpar mer. Vi har även en bistående coach som är jättesnäll; coach Upchurch.
 
Har ju redan berättat om vad vi gör men springer i alla fall varje dag. Ibland är det kort och ibland långt (längsta är 4 miles) och vissa dagar gör vi även andra övningar som backintervaller, sprints osv. Jobbigt men kul! Tyvärr börjar säsongen närma sig sitt slut men tror vi har några tävlingar kvar i alla fall. 

Tycker vi har ganska bra stämning i laget också även om de flesta är fotbollsspelare som tvingats vara med för att komma i form till soccer-season. Massa snälla tjejer att prata med och är nog min mest sociala lektion haha.

The track där vi brukar samlas innan vi ska springa
 
Panther Time - Mr. Dodd
Den här läraren har jag typ träffat 5 gånger eller nåt eftersom vi inte har panther time så ofta, men han verkar väl okej. Lite slapp men gör inte så mycket eftersom vi knappt gör något ändå.

Själva lektionen fungerar som mentorwstid och finns bara med på schemat ibland (vilket gör övriga lektioner kortare de dagarna!) och vi har gått igenom regler, haft brand och tornardoalarmövningar, läst osv. 

Folket här är bara seniors vilket är najs och har både min värdbror plus lite annat folk att prata med här. Inte typ vän-nivå men kanske hälsa i korridoren--nivå om ni fattar. Känns bra iaf. för har någon att prata med som vet vad jag heter haha!

Tornado drill på pt.


Wow det blev ett långt inlägg haha, kan typ inte göra korta. Men hoppas ni har det bra där hemma, om allt går enligt planerna är jag ute och campar just nu. Spännande!

//Lollo

 
 
 


Kommentarer
Mormor & morfar

Hej Gullet! Jag är lite nyfiken på varifrån Maria kommer i Finland? Är hon Finlandssvensk så ni talar svenska .Jag älskar att läsa din blogg.Kram Mormor

2013-10-06 @ 11:47:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback