Fler frågor

Mamma:
Har en fråga också till din nästa Q&A som gäller tävlingskläderna till XC. Håller skolan med dom eller får ni köpa dem själva? Hur är det förresten med skolböcker och sånt, har du fått betala det också? Och har du fixat några credits än genom att färglägga, ge bort kopieringspapper och näsdukar etc..??

Tävlingskläderna till XC har vi fått (låna?) av skolan, men den vita T-shirten fick man köpa själv om man ville - var dock vissa som inte gjorde det. När det gäller böcker så har jag i princip inte fått några än och de få jag har lånade jag precis som jag gjort med miniräknaren. Däremot får man själv se till att man har anteckningsböcker, papper, pennor osv. för inget sånt finns. Och ja, haha, jag har faktiskt fått extra credit på vissa saker. Inte så extrema saker som att jag gått på en match eller köpt grejer till läraren men enklare grejer som att rita med färgpennor och frivilligt gå upp och läsa en dikt inför klassen (man var tvungen att göra det men jag var en av de första).

Bild från förra veckans meet! Stephanie och Che.
 
Anonym:
Hej! Ville bara säga att jag älskar dig blogg haha! Tycker det är sjukt spännande att läsa vad du gör i USA osv. Jättekul verkligen :) Men jag undrar en grej också. Jag vet att du går andra året på gymnasiet hemma, men hur gör du med det när du är i USA ett helt år..? Får du gå om det året, o sluta ett år senare än alla andra, eller börjar du tredje året när du kommer hem? :o

Tack så jättemycket! Blir så himla glad när jag får så fina kommentarer! Till frågan: du har rätt i att jag skulle gått andra året på gymnasiet hemma, men eftersom jag är här kommer jag inte göra det föränn nästa år tillsammans med de som är ett år yngre än mig. Skulle dock inte vilja säga att jag "går om" för det är ju inte så att jag läser samma kurser igen, utan snarare att jag tar ett sabbatsår mellan ettan och tvåan. Och visst, det suger att ta studenten ett år efter alla andra och göra massa arbete här som inte räknas, men samtidigt är det ju en unik och otrolig upplevelse att vara utbytesstudent så både tror och hoppas att det kommer vara värt det!

Ännu en bild från mitt första pep rally!
 
Micke:
Åter/dricker du något nyttigt? 

Nej, inte direkt nej. Haha, skoja - det är klart jag gör! Dricker i princip bara vatten alternativt engegidryck inför XC (har typ druckit läsk 4 gånger sen jag kom hit) och äter faktiskt frukt och grönsaker varje dag. Igår åt jag till och medsallad till lunch! Men måste faktiskt erkänna att det svårt, inte bara för att USA i sig är ett väldigt onyttigt land (min värdsyster tycker t.ex. Chokladflingor är nyttigt - inget illa menat Katie♥) men också för att min hjärna är inställd på "semester". Jag är ju utomlands liksom, och då får man ju äta onyttigt? Måste komma in i vardagen lite mer men ska försöka skärpa mig haha. 

Random bild på nåt godis vi fick i vår lunchpåse i fredags! (Vi betalade en av våra "managers" som sen fixade mat åt oss på tävlingen).


Anonym:
När det gäller mat. vilka fem saker saknar du mest?

Ahhh så himla svår fråga för saknar massa olika grejer! Men kan försöka göra en lista i alla fall. Kommer dock inte ta med godis och sånt för då skulle hela listan bestå av typ kladdkaka och choklad och lösgodis haha.

1. Naturell lättfil med müsli. 
2. Skogaholmslimpa med norrbodakorv alternativt. leverpastej och saltgurka.
3. Skolmaten (tragiskt men sant).
4. Oboy (har i och för sig inte provat deras variant men vill ha den kall så tror inte det funkar så bra).
5. Svensk pizza

Okej känns som alla punkter var väldigt random men försökte välja ut det jag saknar som jag verkligen inte kan göra här. Saknar t.ex. vår variant av spagetti och köttfärssås men kan ju mycket väl vara så att jag kan laga det här om jag nu slutar lata mig och försöker, så tog inte med det. Samma sak med farmors köttbullar, mormors grönsaksoppa, mammas oreganokyckling, pappas lasange osv. (och ja alla ha "namn" framför sig haha). Får helt enkelt testa lite olika recept när jag väl får tid!

Tror inte jag visat denna tidigare? Är i alla fall deras "köttfärslimpa" med potatismos.

Anonym:
kan du inte ta svenskt godis/mat och filma när du bjuder på det för att se deras reaktioner?

Tror redan jag svarat på denna fråga men fick en ny kommentar så kan göra det igen; jag håller på! Har filmat en hel del reaktioner framflr allt när det gäller djungelvrålen, men ska vänta tills jag har några fler innan jag klipper ihop den. Tänkte t.ex. ta med till nåt meet framöver och se XC-lagets reaktioner haha.

En bild jag tog igår när vi var på Crest vilket är våran närmsta mataffär.

//Lollo
 


Kommentarer
Johanna

Hej, jag har gått igenom massa av dina Ffrågor o svar inlägg men hittar inget om regionsval, gjorde du nåt sånt eller lät du dig själv placeras random bara? jag skulle bli jätteglad om du svarade mig i ett mail för har egentligen massa frågor men vill inte skriva allt här :)

2015-06-01 @ 22:52:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback