Oklahoma State Fair!

Hej på er!
 
Idag har jag spenderat flera timmar inne på "Oklahoma State Fair" som är en slags marknad/nöjesfält/show/utställning som hålls i Oklahoma City varje år. Det pågår i lite mer än en vecka och är väldigt populärt här - jag kan förstå varför. Så himla mycket roliga grejer att titta på och göra (hann inte ens med hälften) och  är massa folk. Jättehäftig upplevelse!

Som sagt så finns det massa olika saker att kolla på; pig races, shower, utställningar, tävlingar, åkattraktioner osv. osv., men mest kända är de nog för sin mat. "Fair food" är liksom en hel kultur här och har aldrig sett så himla mycket olika och knäppa maträtter. Kakdegsglass, pizza, tacos, sockervadd, popcorn, hamburgare, hot dogs och kanderade äpplen blev liksom klassade som "vanliga och tråkiga" i jämförelse - och då är det illa. Helst hade jag velat prova alltihop men gav upp ganska fort eftersom det var både dyrt och otroligt mättande. Och onyttigt. Vad ska jag säga - allt var i princip friterat, doppat i choklad eller "on a stick" haha.
 
Kan inte ens förklara allt så får visa bilder istället - tog en hel del om man säger så. Orkar dock inte skriva bildtext till allt för hade tagit forever.
 









Ovan ser ni några av stånden. Jag repeterar; några. Fanns massa mer men orkade inte ta kort på allt haha. Men ja, fanns som sagt en hel del knäppt. Vad hade ni helst ätit?

 



Här är lite bilder på det jag åt! Doughnut Burger, Fried Oreos, Funnel Cake och Fried Cookie Dough on a stick! Jag vet, det både ser och låter äckligt men var faktiskt riktigt gott! Speciellt den sista, herregud lovar att det var det bästa jag ätit i hela mit liv. Kan tänka mig att betala en flygresa till Oklahoma samt inträdet bara för att äta en sån till. Och visst, mådde 
lite illa när vi drog därifrån (trots att jag faktiskt delade allt med Katie!) men det var så värt det. Önskar jag kunnat prova lite mer.
 











Det fanns även ett stort antal utställningar och tävlingar som folk varit med i. Bilar, traktorer, djur, kläder, porslin, krypsamlingar, fotografi, teckning, bakning osv osv. Fanns i princip allt och lite till. Jag var som sagt med i fotografi (kan ni se mina bilder i bilderna ovan??) även om jag inte vann något där. Var även med i bakning med mina "Swedish chocolate snow balls" och gissa vad? J
ag kom tvåa! Kommer alltså få ta hem det där röda bandet på blden ovan som pris, haha, så himla glad. Katie gjorde ännu bättre ifrån sig med både en första och tredje plats för sina tårtor/kakor (bilden ovanför chokladbollarna) och hon kom trea totalt av alla tårtor och sånt! Sjukt imponerande med tanke på hur många som var med!
 



En del av området var som en liten nöjespark med massa olika åkattraktioner och spel där man kunde vinna gosedjur och sånt. Mycket av det verkade jättekul men vi åkte faktiskt bara en grej för var så himla dyrt. Det var en sådan där rund grej som man går in i och ställer sig mot väggen, och sen snurrar det runt så mycket att man inte ens måste ha fötterna i golvet utan bara kan luta sig bakåt. Skithäftigt!
 






Avslutar detta otroligt långa inlägg med lite fler random bilder från the fair samt en bild på det vi åt till kvällsmat idag när vi var på besök hos deras farmor. Typisk amerikansk mat Marie! Och just det, en bild på Katie med när hon typ somnade av mätthet haha. Världens bästa värdsyster är hon btw - vet ni att hon hade gjort pankakor när jag vaknade i morse? Till frukost. Med nutella. Som jag fick äta av. Det var gott ja.
 
Imorgon kommer det nog bli en lite annolunda dag eftersom jag känner mig lite sjuk och inte kommer gå till skolan. Och nej, det har inget att göra med senior ditch day utan jag känner mig faktiskt lite förkyld och trött. Typ. Plus att jag har läxor att ta igen efter den här minst sagt hektiska helgen haha... Vi får se, kanske slutar med att jag går ändå haha.

//Lollo
 
 
 
 
 




 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback