Påskfirande

Hej på er!
 
Denna helgen har ju jag varit i San Antonio men tänker skriva mer om det i ett annat inlägg när jag fått lite bilder och så. Istället så tänkte jag berätta om mitt Amerikanska påskfirande! Blev lite halvdant då vi ju inte var hemma över helgen men tror ändå vi fick med de flesta traditionerna.
 
Eftersom skolan tekniskt sett inte ska vara religös här (mhmm) så har inte vi haft något påsklov denna vecka som ni har hemma. Faktum är att vi inte ens haft ledigt för påsk på långfredagen (aka Good Friday här borta) eller Annandag Påsk (aka existerar inte här), utan påskhelgen har just bara varit en helg på två dagar. Nu lyckas ju vissa skolor få extra ledigt genom att ha spring break då eller skylla på annat men men. Principen är i alla fall att man inte ska ha det. 
 
Förutom att gå i kyrkan så gör man inte direkt något speciellt på skärtorsdagen, långfredagen eller påskafton utan själva firandet sker under själva påskdagen. I vanliga fall går man i kyrkan igen på morgonen vilket vi tyvärr missade då vi var i bilen på väg hem från Texas typ hela dagen, och sen träffar man familj och äter middag. Som tur var lyckades vi hinna med det sista i alla fall så vi direkt när vi kommit hem bar det av till min värdfarmor för kvällsmat - vi fick skinka, bönor och nån typ av potatisgratäng + fruktsallad. Riktigt gott!
 
Vanligtvis involverar ju påsken också en easter egg hunt men då vi var på resande fot (läs: hjul) större delen av tiden nöjde sig mina värdföräldrar med att ge oss varsin kasse med påkägg och godis. Något anmärkningsvärt är ju att deras påskägg är flera och mindra istället för ett stort av kartong.
 
Mitt godis! Passade bra i bilen haha. Choklad, Nerds, Laffy taffy, smarties, starburst, gobstoppers, tuggummi etc.
 
 Vi åt också peeps, som är en slags marshmallow med socker på haha.
 
 Min värdfarmor utanför hennes hus. Vfaster + kusiner var också där.
 

Blev varken påskakärringar, påskris, påskmust eller riktiga ägg för mig idag men helt okej påsk ändå! 
 
//Lollo
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback