New Orleans

Hej på er!
 
Nu har jag äntligen kommit hem efter en lång och händelserik helg i New Orleans. Eller nu och nu, har varit hemma ett par timmar men det är först nu jag orkar ta tag i det här med att blogga. Var en jättekul resa med värdfamiljen i alla fall och jag är så himla glad att de tar med mig på sådana här grejer! Även om vi bara hade två dagar där så hann vi med himla mycket och vet inte riktigt var jag ska börja.
 
Vi åkte alltså dit torsdag kväll/natt. Tar ca 11 timmar med bil så när vi kom fram var det redan morgon och då vårt rum inte var klart än begav vi oss genast ut på sightseeing efter frukost. Vi började i the French Quarter med Jackson Square och St. Louis Cathedral där det även finns massa gatukonstnärer och dylikt, och drog sedan vidare mot den kända Bourbon Street. Var himla coolt då jag läst flera böcker som utspelar sig i New Orleans och kände igen massa saker!
 
Efter lunch (där jag bl.a. smakade på mitt första ostron - mamma och pappa ni borde vara stolta!) tog vi sedan bilen och åkte till ett stort World War 2 museeum som var jätteintressant. Det var flera byggnader med bilder, berättelser, filmer och utställninger. Vi fick även testa på hur det var att vara inne i en ubåt samt se en lång 4D-film som var helt fantasktiskt bra. Gillar historia med så var jättekul och intressant! När vi var klara där gick vi till det kända Cafe Du Monde där de hade underbara munkliknande bakverk med florsocker på samt det godaste hot chocolate jag någonsin druckit. Är ni i New Orleans MÅSTE ni gå dit. I alla fall, efter det gick vi runt lite till och efter lite mer mat åkte vi sedan till vårt motell! Helt okej Valentine's Day ändå;)


På lördagen gick vi upp hyfsat tidigt och åkte iväg till en plantation och kollade runt. Det var ett ställe där de odlade massa sockerör med hjälp av slavar förr i tiden och var riktigt intressant att se. Stället var så himla fint att det var svårt att förstå att sånt kunde existerat där... Vi fick i alla fall en guidning av huset och tomten (som bland annat varit med i flera filmer och musikvideos!) och åt också lunch där innan vi drog tillbaka in mot stan. Det låg nämlingen ca 1 timme från New Orleans och på vägen passerade vi flera swamps (vet inte vad det heter på svenska men typ när träd växer i vattnet?). Tydligen ska det ju finnas alligatorer och sånt där men som tur var kom vi inte nära nog för att ta reda på det...usch.
 
När vi kom tillbaka till NO började det bli riktigt intressant. Är nämligen så att Mardi Gras, en stor Karnival-högtid håller på att börja där nere och det var fullt med folk och bilar. Tog oss en timme att hitta parkeringsplats och vid det laget hade vi sedan länge missat hjulångaren (båten lol) som vi tänkte ta en tur med. Istället satte vi oss ner och fikade med traditionell king-cake och tog en promenat längs Mississippi river där vi inte bara fick oss en titt på båten vi tänkt åka med utan också en sådan där ubåt som åker runt och hittar/tittar på vrak på botten av hav. Det coola var att just denna varit med och explored Titanic! Har alltså sett något som sett Titanic - det ni!
 
Kvällsmat åt vi på Bubba Gump. Shrimp Co. vilket var jättecoolt för jag älskar Forrest Gump (Som tur var hade de annan mat än räkor för jag älskar tyvärr inte det) och sen gick vi tillbaka in mot the French Quarter för att kolla på en av de första Mardi Gras-paraderna. Var jättehäftigt och köpte både en mask och fångade traditionella pärlhalsband. Verkligen en once in a lifetime-grej att vara där just under Mardi Gras och se alla festligheter!


Idag, söndag, spenderades främst i bilen. Började åka hem runt 4 på morgonen och kom fram först vid 5-6. Nu är klockan lite över 11 och det är dags för mig att sova - imorgon är det skola igen. Kram på er!
 
//Lollo
 
 
 


Kommentarer
Mamma

Ja, jag ÄR stolt att du vågat prova ostron! Det har inte ens jag... <3

2014-02-17 @ 09:30:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback