Svar på lite frågor

Cecilia:
Hur är engelskan när man har varit i USA i en månad? Lär man sig mycket eller lite? Vad utvecklas mest talspråket eller skriftspråket? Några tips på hur man kan förbättra sin innan man åker dit till USA?

Ja, språket utvecklas definitivt medan man är här! Man har ju inget annat val liksom, så för varje månad som går bler det ju mer och mer naturligt när man vänjer sig. Skulle dock säga att det är mest talspråket som utvecklas då man pratar mer än vad man skriver, och då använder man ju myckegt slang och sånt med. Så när du väl kommer hit är det absolut inga problem, men om du vill förbättra dig innan skulle jag rekommendera att se på engelsk TV/film utan svensk text och läsa böcker på engelska, för det var så jag lärde mig mycket utav min engelska. Lycka till!
 
Alicia:
Hej, hur mycket fickpengar har du med dig att ha under hela året och hur fungerar det för dig? Tog du med dig tillräckligt osv. Vissa rekommenderar att ha med sig 1500-2000 i månaden fast explorius säger 2500/månaden. Kram
 
Jag hade med mig ganska mycket fickpengar när jag först kom hit. Var lite som en säkerhetsgrej ifall korten inte skulle fungera och så för då skulle jag ändå kunna klara mig ett bra tag. Nu för tiden gör jag väl så att köper jag något väldigt dyrt använder jag kortet, annars tar jag ut pengar och betalar i kontant för att slippa så mycket avgifter som möjligt. När kontanterna tar slut tar jag helt enkelt ut nya, ca 200 dollar eftersom det oftast är det högsta på en gång. (Min föräldrar sätter pengar på kontot + att jag har lite eget sparat). Hoppas det hjälpte, kram!
 
Anonym:
Vet du om man får hoppa fallskärm när man är utbytesstudent? Vet att man inte ska riskera sitt liv under året men kan man hoppa, om man skriver under något eller så? Kram!

Tyvärr så är det ju så att hoppas fallskärm är helt förbjudet. Din organisation har ju anvar för dig och därför kan de inte tillåta dig att göra några extremsporter över huvud taget, så det gäller verkligen att se upp. Om en olycka skulle ske så täcks du därför inte av försäkringen och du skulle definitivt bli hemskickad om de fick reda på det. Väldigt synd tycker jag för skulle så gära vilja göra det!
 
Här får ni en bild på mig och Stewart! Är egentligen från förra veckan men ser ut precis likadant just nu förutom att jag har en rosa tröja istället haha.
 

//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback