Funderingar om skolan

Igår började som sagt skolan igen här borta och därför tänkte jag passa på att skriva ner lite tankar jag har haft om detta ämne den senaste tiden. Kommer nog bli väldigt flumm men hoppas ändå ni tycker det är intressant och att det framför allt väcker lite tankar hos er blivande utbytesstudenter. Nu utgår jag visserligen från hur jag själv är som person och vilka problem jag har upplevt, men tror faktiskt det gäller för ganska många. Jag vet inte, men i alla fall: det handlar om vilka ämnen man ska välja.
 
Innan jag kom hit och första tiden här var det ganska uppenbart för mig att jag skulle välja alla lätta och roliga klasser. Eftersom betygen inte räknas finns det ju ingen poäng i att jobba hårdare än nödvändigt - eller hur? Så jag valde lite chill grejer, saker jag redan haft, slappa klasser osv. Och i början var det asbra! Knappt några läxor eller arbete - vem kan klaga på det?

Jag, tydligen. Efter ett tag insåg jag nämligen att  jag är en väldigt studieinriktad person. Inte så att jag har lätt för allting men jag gillar utmaningar och är väldigt fokuserad på skolan hemma i Sverige. Här borta bland alla abcd-frågor kände jag mig plötlsigt lätt uttråkad. Känner, om jag ska vara ärlig. Jag insåg också att anledningen till att jag klickar så bra med mina bästa vänner hemma är att de är på samma sätt. Vi tar ju samma ämnen, pushar varandra osv. Vi har saker gemensamt, något jag inte har med de flesta i mina classes här borta. Missförstå mig inte, jag tycker jättemycket om flera av mina klasskamrater, men med många känner jag att vi är väldigt olika varandra. 
 
Du uppstår ju frågan; hade det varit bättre att välja svårare ämen/AP classes och hamna med fler personer som liknar mig? Nej, det tror jag inte. Provade ett par stycken första dagarna och var verkligen jättesvårt att ha fysik på engelska. Inte nog med att skolan då skulle ta upp ännu mer tid av mitt utbytessår, men de vänner jag fått där hade ju varit sjukt upptagna med skolarbete och inte hinna umgås lika mycket. Det hade ju också vart jobbigt när man inte har så mycket tid på sig. 
 
Så jag vet inte, vad är bäst? Jag tror fortfarande jag gjorde rätt val även om det kommer bli svårt att komma tillbaka nästa år efter ett litet slö-år här borta. Men det är ju olika från person till person. Ville ändå ta upp det här i bloggen eftersom det var något jag aldrig hade tänkt på innan men som plötsligt blev väldigt självklart när jag kom hit. Så värt att fundera på helt enkelt.
 
Och återigen vill jag framhäva attdet finns många helt underbara människor på mina lektioner där som jag tycker jättemycket om. Men takten och studiemotivationen skiljer ju sig mellan en AP-class och en vanlig och när man i princip bara har alla chillämnen (som de flesa kanske har nåt av bara) så kan det bli ganska extremt... 
 
Random bild jag tog från google men tänkte det kunde vara kul och få en lite bättre bild över hur gymmet ser ut!
 
//Lollo
 
 
 
 


Kommentarer
Cecilia

Hur är engelskan när man har varit i USA i en månad? Lär man sig mycket eller lite? Vad utvecklas mest talspråket eller skriftspråket? Några tips på hur man kan förbättra sin innan man åker dit till USA?

2014-01-09 @ 22:44:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback