Q&A

För ett tag sen fick jag en kommentar från en tjej som heter Nathalie. Hon frågade massa massa frågor och därför tänkte jag svara på dem i ett inlägg nu. Förhoppningsvis får både hon och alla ni andra lite svar på det ni vill veta, och om inte är det bara att fråga igen! Okej, då kör vi:
 
Jag vill åka nästa år och ska snart på olika möten med olika organisationer. Vilken organisation åkte du med? Explorius i Sverige och CETUSA i USA.
 
Vad ansåg dina föräldrar om att du ville åka på ett utbytes år?  De var väldigt positivt inställda. Jag har alltid varit väldigt blyg och när jag kom med det som argument och att det skulle hjälpa mig att växa som en person kunde de ju liksom inte säga nej haha, även om de såklart tyckte det var tråkigt att jag skulle vara borta så länge. Min mamma ville också vara utbytis när hon var yngre men ställde in i sista stund så för henne är det v'l nästan lite som utbytesåret hon aldrig fick. 
 
Hur fick de reda på all den informationen som de kände att de behövde?
Mycket från Explorius helt klart, både under intervjun, från alla papper och framför allt get ready-möten som vi hade under hösten/våren. Sen har de även, liksom mig, läst massa bloggar och fått svar där.

Vad är det bästa/sämsta med att bo i USA? 
Det bästa är att man liksom är i landet "där allt händer" och att allt känns som i en film med skolan, affärer och så. Det sämsta är helt klart att min familj och mina vänner inte är här för jag saknar dem så himla mycket.

Vad ska man tänka på när man väljer organisation? 
Har skrivit ett helt inlägg om detta men det viktigaste är att det känns rätt för dig. Helt ärligt skiljer dem sig faktiskt inte så mycket.

Jag är ''elitidrottare'' också, och har därför ''sökt'' till Universal Players. Har du hört eller vet något om den organisationen? Har aldrig hört om det men det låter väl coolt!

Hur gjorde du innan du åkte i väg? De sista månaderna innan jag åkte var väldigt stressigt. Jobbade, packade, planerade och försökte samtidigt spendera tid med alla nära och kära. Har nog aldrig haft så mycket att tänka på på samma gång. 
 
Hur tog du farväl av alla? Jag hade ett gäng avskedsfester och hejdån (se arkivet) vilket var extremt jobbigt. Tror inte man fattar förrän man själv är i samma situation.

Vad packade du med dig till USA? Pakningen var ju ett rent helvete. Fick bara ha med mig en stor väska, en mindre, och sen en handväska och försök själv packa ner hela ditt liv i det. Svåååårt! Exakt vad jag packade skrev jag ett inlägg om så kolla i arkivet för augusti.
 
Tog du med dig något till din värdfamilj?
Japp! Tog med mig massa godis, böcker om Sverige, en T-shirt, smycken osv. Minns inte exakt men skrev ett inlägg om det med så kolla in det!

Hur var intervjun? Vad borde man tänka på? Hur bra behöver man vara på engelska? Vad ställer de i princip för frågor? Innan min intervju var jag så himla nervös men inser nu att man inte alls måste vara det. De ställer frågor om dig, varför du vill åka, vad du har för förväntningar osv. Vissa är på engelska och bara du kan göra dig förstådd, visar att du VILL åka och har E i alla ämnen borde det inte vara något problem.
 
Har du någon sida eller liknande (förutom din blogg ;) ) som du tycker man borde läsa innan man gör sitt val? Jag läste igenom ett antal bloggar innan jag bestämde mig men förutom det tror jag man klarar sig på informationen Explorius (eller vilket organisation ni nu åker med) ger.

Borde man tänka på något som man oftast inte tänker på? Detta kommer låte cheesy men att inte ha för höga förväntningar. Man hör det jättefta men ofta tänker man inte på det. Bara för att man bor i USA är inte livet perfekt. Man har bra och dåliga dagar, läxor osv. Så bara ta det som det kommer och njut! Året blir inte bättre än du gör det.

Som ni kanske märkte så är det många frågor som upprepar sg och som jag redan skrivit hela inlägg om. Är kanske inte jättekul att svara på samma frågor om och om igen så ett tips kan vara att titta i kategorin Q&A först för att se om din fråga redan fått ett svar. Om inte så fråga på igen bara! Tack på förhand.
 
 Suddig bild jag vet men tror aldrig jag visade den. Var inne en någon jeansaffär (minns tyvärr inte vilken) i New York!

//Lollo
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback