En himla massa svar..

Fick massa frågor från någon anonym person för ett tag sen så ska ta och svara på dem. Många av dem har jag svarat mer utförligt på tidigare så blir lite korta svar nu, hoppas det är ok. De andra svaren kan ni hitta här eller i kategorin "Q&A" till vänster. Ni får gärna kolla där innan ni frågar så det inte bara blir samma hela tiden. Annars vill jag gärna uppmuntra till fler frågor och kommentarer - ni är lite dåliga på det hörni! 
 
Är highscool som i filmer, typ att cheerleder och fotbollskillarna är de populära och att det typ är fest hela tiden? Delvis. Cheerleadersen och football-spelarna finns ju och är ofta bland de populära i skolan, även om det kanske överdrivs lite i filmer och så. På min skola skulle jag nog säga att de allrapopuläraste eleverna är de som är med i SUN - "students united at North". De har ansvar för alla aktiviteter på skolan och håller på massa med skolspirit, och för att bli typ SUN president måste man få resten av skolan att rösta på en till det -aka vara populär. När det gäller fester så är det nog en hel del sånt ja, men jag går oftast inte då jag 1. inte är en partymännika och 2. inte får för explorius regler. Är mycket alkohol och framför allt droger så..

Var alla hjärtansdag kul? Fick du nåt, och gav du nåt? På alla hjärtans dag var vi lediga från skolan (tror det var en studeidag eller nåt) och istället var jag på semester i New Orelans vilket betyder att jag bara spenderade den med min värdfamilj. Fick dock ett kort och hjärta med massa choklad i så räknas det? Jag bytte även lite grejer med min vänner, så fick t.ex. en lyckokaka från Rachel osv. Annars var det ganska kul att se hur andra firade det i skolan dagen innan (då vi faktiskt var där) - mycket nallebjörnar och ballonger i korridorerna + att man kunde skicka telegramm med läsken "Chrush" till sin crush lol.

Vilken organisation åker du med? Explorius i Sverige med CETUSA som sammarbetsorganisation här i USA.

Vad är bra respektive dåligt med den? Jag tycker Explorius har varit väldigt bra overall, det är personligt, bra svar & förberedelser osv osv. Det enda jag kan klaga på är kanske att de är lite oorganiserade ibland, men inte så farligt. Skrev ett jättelångt inlägg om det i somras så kolla in det!

Vilka regler har din vfamilj satt upp åt dig? Jag har inte så mycket regler faktiskt. Jag har en curfew (asså tid då man måste vara hemma) på 22 på vardagar och midnatt på helger, lite sysslor hemma och så men annars är de rätt så chill. Sen är det ju vissa onämnda regler som typ hur man beter sig ,vad man kan säga och så som man får känna av. Här är det liksom viktigare att vara artig, inte svära osv. än vad det kanske är hemma, men det märker man ju på hur andra beter sig. Följa John.

Vilka regler har organisationen? Organisationen har ganska mycket regler så att ta upp alla skulle ta gansla lång tid. Men typ att man inte får hålla på med extremsporter, resa själv utanför staten, dricka/röka/andra droger, ha sex osv. Beror nog lite på organisation så man får väl kolla upp med dem.

Gick du på nån sport innan så att du var tillräckligt bra för att vara med i laget Sverige? Jag håller på med orientering och så lite längdskidor hemma i Sverige, men inget av det finns ju här i Oklahoma så hjälpte inte så mycket. Har ändå varit med i två sporter här. XC, alltså löpning, och soccer (fotboll på svenska då då). I XC var jag med i det bästa laget, Varsity, eftersom det inte kräver så mycket teknik och ändå var något jag hållit på med hemma via orientering så var ganska bra. När det gäller fotboll så är det något jag aldrig gjort förr, men tur för mig så fick alla som tried out vara med i andralaget, JV, så kom med där. Är forfarande jättedålig men har ändå väldigt kul och förbättrar mig faktiskt lite iaf. så haha.

Är det lätt elr svårt att komma in i gäng? SVÅRT! Speciellt för mig som alltid varit väldigt blyg så är det jättesvårt att komma till ett gäng som kännt varandra typ alltid och försöka bryta sig in. Känns som man inkräktar på något sätt. Blir lättare och lättare med tiden men tror det är riktigt svårt att komma in och bli totalt accepterad, speciellt då man snart ska lämna igen. Själv umgås jag med lite olika människor istället, och det funkar lika bra det! Man är ju trots allt inte här för att hitta sina bästa vänner - de har man ju hemma.

Jag har E, G i engelska, tror du att jag klarar mig på det om jag åker till USA? Ja det tror jag absolut. Året går ju faktiskt ut på att lära sig språket så man måste ju inte ha perfekt engelska när man åker. Man lär sig när man är här och jag märker själv skillnad på min egen och framför allt mina utbytiskompisar från andra länders engelska - när man blir tvingad till att prata hela tiden så lär man sig det ganska snabbt. 

Hur är människorna där? För att fatta mig kort; trevligare men mer konservativa.

Och killarna hur är dem? Helt ärligt så är svenska killar både snyggare och mer mogna än amerikanska, så sådär får man väl säga....
 
Bilder från denna vecka:
 På lunchen med Nava och Lexi igår
 
Snart är det val för nästa års SUN och överallt är det kampanhskylater, knappar osv.
 
 Fick denna lapp i min 5th hour igår. "Gold robe" innebär att man är en av de smartare eleverna och därför får ha en annan färg på sin gown på graduation, och tydligen är jag en av dem då jag har straight As. Lite oroväckande då jag som utbytesstudent får detta men ja.. är väl kul antar jag! Ska dock dubbelkolla om det verkligen stämmer typ imorgon för känns så orättvist då jag fakitskt inte tar graduation på riktigt så förtjänar det inte...
 
 Det här är min kompis Chelseas letter som hon fick genom sin simmning. Det är sånna man får och sätter på sin letterman-jacket (som i Sverige kanske är mer känd som baseball-jacka. Gäller dock för fler sporter så ja). Detta är äkta vara asså!
 
 Avslutar med en bild på Stewart idag näär han hjälpte mig med psykologi.uppsatsen♥
 
//Lollo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback