Svar

Johanna:
Vad heter den där starbucks drycken? såg ju asgod ut.

Den här frågan handlar om en bild i detta inlägg och är en Starberry and Cream Frappe. Inget kaffe för mig inte, tycker det är asäckligt, men finns ändå en del goda grejer på Starbucks. Den här smakar ungefär som en milhshake/smoothie och är en av mina favoriter!
 
Emma:
Hej jag undrar hur man kan bli bra på engelska ? Har du något tips? Hur man kan gör? Just nu har jag typ E. Har dock svårt å se vissa engelska serie då jag inte hittar någon bra. Har inte häller hittat någon bra bok:(

Ja hu blir man bra på engelska? Jag har alltid haft relativt lätt för språk så har inte riktigt haft det problemet, men jag tror det egentligen bara gäller att öva. Ett tips kan ju vara att prata engelska hemma för att öva sig, men framför allt som du själv säger att läsa böcker och se på film, Jag brukar säga att jag lärde mig hälften av min engelska genom Disney Channell, så det är ju ett bra knep haha.
 
Försök hitta någon TV-serie du gillar (personligen gillar jag t.ex. Pretty Little Liars, Vänner, Gossip Girl, The Big Bang Theory osv - men beror ju på din smak. Kärlek, humor, deckare osv.) och börja med att kolla med svensk text. Även om du inte tänker på det parar nämligen hjärnan ihop ordet du läser med ordet du hör. Gå sen över till att kolla med engelsk text (blir lättare att fatta då) och helt utan. Jag behöver ingen text över huvud taget längre, märker knappt om det är på engelska eller svenska längre.
 
Tycker också du ska försöka läsa böcker. Det är en av mina passioner i livet och har lärt mig massa genom det. Vad för bok beror ju på vad man gillar, men om vill ha romatiskt/vardagligt skulle jag rekommendera "Anna and the french kiss" eller "Catching Jordan". Ifall du vill ha lite djupare böcker skulle jag säga "The fault in our stars" och "Jellicoe Road", och om du vill ha mer dystopi/fantasy finns ju massa serier som "Twilight", "The hunger Games", "Divergent" etc. Finns MASSA bra böcker gäller bara att hitta rätt. Du kanske kan kolla på någon bokblogg? Ifall du har svårt för att läsa hela böcker på engelska kan du ju också läsa en bok du redan läst på svenska, för då blir det ju lättare att fatta handlingen.
 
Hoppas detta hjälpte lite och lycka till! Måste dock säga att det räcker med E för att åka som utbytesstudent för man lär sig snabbt när man är här. Har andra utbytesstudent vänner som knappt kunde nåt när de kom hit men de har klarat sig fint.

Ich und två av the other exchange students....
 
//Lollo
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback