Det här med vikten

En grej som jag märkt att många oroar sig för när man åker som utbytesstudent, framför allt till USA, är att gå upp i vikt. Det är något jag fått frågor om då och då - vet själv att jag hade samma tankar - och jag ska inte ljuga, i 99% av fallen gör man nog det.
 
Dels beror det ju på att maten i USA generellt sätt är mer ohälsosam. Man äter ute ofta med läsk till maten, skolmaten suger så istället köper man någon cupcake eller granola bar osv. Deras bild av vad som är nyttigt är helt enkelt inte riktigt samma som våran här hemma. Att äta lättsaltade chips till en macka är t.ex. en helt normal lunch och hör liksom till. Ofta anser de att så länge det finns något nyttigt i det så är det bra, även om största delen är onyttig. Minns en gång när jag och min värdsyster skulle äta flingor, och vi pratade om hur goda chokladflingor (typ choco pops) var. "Synd bara att de är så onyttiga", sade jag. Hon kollade på mig som om jag var dum i huvudet och sa "Vadå, de har ju massa fibrer i sig". Så ja, nog kan man skylla lite på det.
 
 
Däremot så tror jag faktiskt inte det är därför man brukar lägga på sig lite som utbytesstudent, utan det faktum att man är utomlands. Man är i ett annat land och i början vill man prova på all mat och godis som finns. Sen lär man sig vad man tycker om och äter det så mycket det bara går eftersom det inte finns hemma. T.ex. tror jag en som kom till Sverige över ett år skulle äta upp sig på mjölkchoklad, och åkte man till Italien kanske det varit glass. Alla länder har sina specialiteer och självklart vill man njuta av det medan man är borta. Det viktiga att komma ihåg är att det är OKEJ!
 
 
Hade flera kompisar som vikthetsade som sjutton under sina utbytesår och på ett sätt tycker jag det är väldigt synd. Man är bara iväg i 10 månader och jag tycker verkligen att man ska njuta den tid man har. Ja du kanske går upp lite, men so what? Det är bara lite kurvor. Nu menar jag självklart inte att man ska äta hur mycket som helst och bli överviktig som många amerikanare tyvärr är, för det är inte heller bra. Det går att äta hälsosamt även i staterna, tro det eller ej, och det är klart att man ska göra det så mycket som möjlig. Däremot måste man unna sig själv lite med, och inte låta det gå överstyr liksom. 
 
 
Under mitt år gick jag upp 6 kg, och mycket mer hade det nog blivit om jag inte varit med i XC och soccer (tips är ju att träna under året hehe). Visst, jag kan erkänna att jag inte var helnöjd med mig själv när jag kom hem, men jag var ju inte tjock för det. Jag hade bara njutit av den amerikanska maten och livet. Och jag upprepar: det är okej!! När man kommer hem igen återgår man till sina gamla vanor och med lite träning och motivation är man snart i form igen. Det är inget man borde oroa sig över under året. Jag har varit hemma i 4 månader nu och kan stolt säga att jag väger mindre än vad jag gjorde innan jag åkte. 
 
 
Nu blev det långt och jobbigt jag vet, men det jag vill ha sagt är helt enkelt att vikthetsa inte, utan njuuuuuuuuuut!
 
//Lollo
 
 


Kommentarer
Iris

Det här inlägget gjorde mig så himla glad! Jag är på utbytesår i kentucky just nu och även fast jag inte vill det så är vikten något jag alltid tänker på! Men du har sååå rätt!!

2014-10-01 @ 21:14:39
URL: http://www.irisusa.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback