Körkort

Hej på er!
 
För ett tag sedan fick jag en fråga om hur det går till att ta körkort, och eftersom jag nu har gjort det och haft mitt körkort i ungefär en månad tänkte jag det var dags att svara. Hoppas det hjälper för några! :)
 
Det första man ska göra för ett körkort är att gå en kurs tillsammans med sin handledare (alltså den man ska köra med hemma, typ mamma eller pappa). Jag gick den när jag precis fyllt 16 som de flesta andra, och det är först då som man får sitt körkortstillstånd och kan börja övningsköra.
 
Då visste inte jag att jag skulle till USA än (hade liksom knappt funderat på det) så började ändå köra en hel del. Lärde mig starta bilen, växla lite och så. Ni vet grunderna. På hösten däremot (fyller i maj, så några månader senare) bestämde jag mig för att åka till USA, och då hamnade körandet helt på is. Kändes onödigt då jag ändå skulle vara borta i 10 månader liksom.
 

När jag kom hemfrån USA däremot så kände jag att det var dags att ta tag i det igen, hade ju redan fyllt 18. På sommaren körde jag massa med vår automatbil (har ingen manuell) och på hösten började pappa och jag åka till farmor och farfar för att låna deras manuella bil typ varannan helg. Körde massa för att lära om grunderna (som jag såklart glömt bort) och verkligen köttade haha.
 
Runt höstlovet kände jag mig sedan redo för att gå till trafikskolan, där jag dels gick på teorilektioner och dels tog körlektioner. Teorin bestod av 4 lektioner där varje var 2 timmar. Fick även en inlogg till Elevcentralen där man kan öva på på exempelfrågor hemma, vilket jag gjorde lite då och då. Körlektionerna på min trafikskola var 35 minuter långa, och där tog jag 13 lektioner. Varje lektion hade ett visst tema (typ backa runt hörn, starta i backe osv) och jag hade väl 1 till 2 lektioner i veckan i början. 
 
Förutom det gick jag även på riskettan, vilket var en förmiddag teori om droger typ, och risktvåan, vilket är halkbanan. Det var det absolut roligaste även om det var väldigt läskigt! Till slut bokade jag tider för prov, och den 23 Februari gjorde jag teoriprovet i Jönköping. Så läskigt att tryck på klarknappen men blev som tur var godkänd! Dagen efter hade jag uppkörning, vilket faktiskt kändes ganska bra. Var nervös innan, men efter varmkörningen (sista övning med sin lärare) var jag lugn. Även om det var på håret klarade jag det ju med vilket var tur haha!
 
 
Som sammanfattning skulle jag vilja säga att köra bil är skitsvårt. Finns så mycket att tänka på och det tar ett tag innan man lärt sig allt rutinmässigt (djupinlärning istället för ytinlärning!). Mina tips skulle väl vara att:

1. Skjut inte upp det. Det kommer ta tid och och det kommer va jobbigt, men det finns inget tillfälle då du kommer ha mer tid för det så är bara att köra på.
2. Mängdträna hemma. Bara kör kör kör och öva på det läraren säger åt en, så sitter det sedan utan att man behöver fundera så mycket.
3. Utgå från boken när du pluggar teori. Om man bara kör frågor online på typ elevcentralen är det lätt att man bara lär sig just de frågorna, eftersom man kör dem om och om igen. Skriv en sammanfattning på boken eller nåt med - även det finstilta kan komma på provvet.
 
Kan ärligt säga att jag aldrig varit så lättad i hela mitt liv som när jag äntligen fick mitt körkort. Var ett så stort stressmoment i mitt liv hela hösten, och nu är det bara klart. Är fortfarande helt lyrisk haha. Hoppas det går bra för er som håller på att ta nu och lycka till!
 
//Lollo
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback