Regler

Fått flera frågor om vilka regler jag måste följa här borta och tänkte dräför berätta lite om det. Vill dock påpeka att dett kan skilja sig extremt mycket från familj till familj, skola till skola osv. så är inget ni ska utgå från gäller för alla platser i USA.

Man kan väl säga att det finns tre olika delar och uppsättningar av regler man måste följa när man är iväg som utbytesstudent, och de är enligt organisationen, skolan och värdfamiljen. (Sen måste man ju såklart följa lagarna, ens föräldrar hemma i Sverige osv. med men det är ju uppenbart) I alla fall:
 

  • Explorius/CETUSA - Som utbytesstudent finns det massa regler man måste följa och kan ju långt ifrån nämna alla men man får band annat inte hålla på med extremsporter, dricka alkohol och hålla på med andra droger, ha sex, köra bil, ha godkänt i alla ämnen med mera. Allt detta finns med på ett papper man måste skriva under redan i ansökningsprocessen och är väldigt viktiga att följa om man inte vill bli hemskickad.

  • Putnam City North - skolan här i USA är sjukt mycket striktare än hemma. Man måste komma exakt på sekunden i tid om man inte vill få en tardy, ha hall passes för att gå ut ur klassrummet under lektionstid, kalla lärare Mr./ Mrs. osv osv. Man få inte heller lämna skolområdet under lunchen och får endast befinna sig vissa delar av skolan under denna tid. Gäller att ha koll alltså.

  • Min värdfamilj - Det här är faktiskt en ganska rolig historia haha. En av mina första dagar här när jag satt och pratade med min värdmamma frågade jag henne om vika regler de hade och hon blev helt ställd eftersom de inte ens hade funderat på det. Blev därför att vi kom på några då hux som flux, och vi jobbar väl fortfarande på det, men för att att ge exempel så får jag inte använda droger och vill jag sova över någonstans måste de prata med föräldrarna. Jag har även vissa sysslor jag måste göra hemma så som städa mitt rum ,dammsuga vissa rum, mata hunden på kvällarna och ta hand om disken vissa dagar.

 
 
//Lollo


Kommentarer
Alicia

Det här med att dricka alkohol, köra bil och ha sex, är det bara om man är under 18 eller är det liksom för alla? Ingen skulle ju liksom ändå veta om man har haft sex med någon?
Kram

2013-11-17 @ 17:51:11
URL: http://thatsalisha.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback