Att vara värdfamilj

Sara:
Min familj funderar på att ta emot en utbytesstudent nästa år vilket jag skulle tycka var superkul (är själv i USA just nu och det är underbart). Men när jag kommer hem börjar jag tvåan på natur, och du vet ju själv hur jobbigt det är i skolan. Jag vill få en "ny" syster, men kommer jag ha tid för henne med allt plugg i skolan? Vet att du inte hostar någon just nu, men om du kunde skulle du vilja det? Har man tid för det? Kram :))

Hej! Vad kul att du är i USA, njut av ditt år säger jag bara! Och nej, vi hostar ingen utbytesstudent just nu men vi har faktiskt pratat om det! Skulle vara så himla kul att få lära känna ännu en ny människa och kultur, samt få visa upp Sverige.
 
Vårt problem är, precis som du säger, att ha tid. Båda mina föräldrar jobbar heltid (typ mer än det...) och både jag och min bror går natur i ettan respektive tvåan. Därför har vi varit väldigt tveksamma till om vi verkligen hinner lägga ner så mycket tid och energi och arbete på det. Just nu lutar det väl mest åt nej, men vi har inte släppt det helt än. I så fall skulle vi vilja ha någon från antingen Nya Zealand eller Australien, vilket innebär att hen antagligen skulle komma Januari 2016. Vi får fundera på det helt enkelt.
 
Jag måste erkänna att det skulle vara svårt. I och för sig har vi haft massa annat på gång i vår familj nu i höst men det är mycket med skolan - jag kan inte ljuga. Samtidigt tror jag det handlar mycket och prioriteringar. Om man vill ha tid för det skaffar man sig tid för det. Man kanske får välja bort någon annan aktivitet om man vill vara en "närvarande" värdfamilj som hittar på grejer, men det kanske skulle vara värt det?
 
Hela din familj måste självklart vara överens, men personligen tycker jag du ska satsa, eftersom det ju är en otrolig upplevelse. Om inte vi gör det antingen i höst eller nästa vinter (alltså innan jag flyttat hemifrån) kommer jag absolut göra det när jag blivit lite äldre och kanske har en egen familj. Känns som ett sätt att "ge tillbaka" på något sätt, för min värdfamilj var verkligen helt underbar och gjorde mitt år fantastiskt.
 
 Fina och otroligt saknade värdsyskon♥
 
Forstsätt gärna ställa frågor om ni undrar något om mitt år i USA , hur det var att komma hem eller något annat random. Tycker bara det är kul att få lite respons.

//Lollo
 
 


Kommentarer
Anonym

Hej! Lite annorlunda fråga,men jag har just gått första terminen på samhällsprogrammet. Det är väl egentligen inget fel på det och vissa ämnen är intressanta och bra att kunna,ex språk. Men har verkligen ingen motivation och känner att det inte är roligt,får kämpa att ens ta mig upp ur sängen på morgonen,funderar på att byta till vård och omsorg,det går att läsa till högskoleförberedande men är inte alls lika bred linje,är det dumt att byta om jag inte vet vad jag ska bli i framtiden?
Och hur tänkte du med val av värdland?funderade du på ex Brasilien/Argentina/Kina eller bara USA?:)

2015-01-07 @ 09:47:37


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback